Historische romansRecensiesRomans

Het museum van verbroken beloftes – Elizabeth Buchan

Iris1102 views

Het museum van verbroken beloftes wordt geleid door Laure. Ze heeft eerder in Engeland, Praag en Berlijn gewoond, maar nu lijkt ze op het eerste gezicht een echte Parisienne. Deze roman, geschreven door Elizabeth Buchan en vertaald door Carolien Metaal, neemt je mee naar Oost-Europa door de ogen van West-Europa.

Het museum

Het museum van verbroken beloftes staat in Parijs, en staat vol voorwerpen die verwijzen naar niet beloftes die niet zijn waargemaakt. Een treinkaartje, een marionet. De bezoekers van het museum krijgen een wisselende collectie te zien, waarbij de voorwerpen staan voor de verbroken beloftes. Dit zorgt vaak voor momenten van reflectie in het museum, vaak denken de bezoekersaan een belofte uit hun eigen leven. Zoals Laure zegt:

Wie van u heeft niet meegemaakt dat een belofte verbroken werd? Door uzelf of door een ander. De gevolgen kunnen grappig, tragisch, van voorbij gaande aard of levenslang zijn. Tevens bestaat de mogelijkheid dat een belofte die u als verbroken beschouwt dat in feite niet is.

Maar sommige voorwerpen in het museum zijn van Laure zelf. Verbrak ze beloftes?

Oost versus West

Het museum van verbroken beloftes volgt Laure op meerdere momenten in haar leven. De Britse Laura gaat na de dood van haar vader als au pair in Parijs werken . Wanneer de familie vertrekt naar Praag, blijft Laure bij ze om voor de kinderen te zorgen. Maar in Praag is de wereld anders: op straat wordt ze achtervolgt, haar vrienden blijken een geheim verzet te zijn, en ook de familie waar ze bij verblijft blijkt z’n geheimen te hebben. De spanningsboog van de roman is goed opgebouwd: je merkt dat het wringt en als lezer in de huidige tijd weet je hoe de politieke situatie in elkaar zat. Nog indringender zijn de hoofdstukken van Laure in Berlijn en Parijs, waardoor het duidelijk wordt hoeveel invloed haar tijd in Praag op haar is geweest.

Liefde

De jonge Laure leert in Praag pas de wereld van communisme, maar ook van verraad en onderliggende motieven kennen. Dit zorgt voor een frisse blik op de Oost-Europese samenleving van toen. Hierdoor is Het museum van verbroken beloftes een leerzame roman. Maar de jonge Laure leert ook de liefde kennen in Praag. In het marionettentheater ontmoet ze Tomas, de leadzanger van de band Anatomie. Ze worden verliefd, maar Laura wordt meegevoerd naar een wereld van verzet en verboden bijeenkomsten. Tot alles uit de hand loopt, en ze moet vluchten. Ze beloven elkaar weer te vinden, maar Tomas en Laure zullen elkaar nooit meer zien.

Schaduwen

Laure wordt geteisterd door de schaduwen van haar verleden, het opzetten van het museum is een manier waarop ze haar verleden probeert te verwerken. Het museum van verbroken beloftes weet door de verschillende tijdslijnen en flashbacks een indringend verhaal neer te zetten over Laure. Buchan geeft een gezicht aan de mensen die achter het IJzeren Gordijn zo hard hebben gevochten voor hun rechten. Maar ook vooral aan de nasleep, de emotionele gevolgen van het regime.

Het museum van verbroken beloftes is een zeer indringend boek, een boek dat je bij zal blijven en nieuwe inzichten geeft over de wereld van het communisme en de mensen die onder dit regime leefden. Maar het zet je ook aan het denken: welke beloftes heb jij verbroken? Welk item zou jij in het museum achterlaten?

Uitgeverij: Ambo Anthos
Vertaler: Carolien Metaal