FantasyHistorische romansRecensiesYoung Adult

Het onzichtbare leven van Addie LaRue – V.E. Schwab

Iris1112 views

V.E. Schwab zet met Het onzichtbare leven van Addie LaRue een onvergetelijk boek neer. Vertaald door Merel Leene schrijft Schwab met de mooiste bewoordingen en diepzinnige zinssnedes over het leven van Adeline LaRue. De Franse Addie wil meer dan het uitgestippelde leven in het dorpje waar ze is geboren en sluit een pact met de duivel.

De deal

Wat zo je zelf doen als je voor eeuwig leeft, maar niemand je herinnert? Hoe zou je zelf je herinneringen maken? Welke plekken zou je bezoeken, hoe zou je van je vrijheid genieten? Het duurt even voordat Addie de ‘regels’ van haar vloek door heeft, maar ze heeft alle tijd om te leren. Want waar moet je slapen als je geen huis hebt? Hoe kom je aan kleren en eten? Addie leert met liegen en stelen om in haar behoeftes te voorzien: immers, zodra ze de deur uit loopt, herinneren mensen zich niet meer wie ze was en überhaupt dat ze er was. De ultieme vrijheid zou je denken? Schwab laat zien dat dit wel met een prijs komt.

Eenzaamheid

Want hoe zou het voelen als niemand je ooit kent? In een grote stad kun je opgaan in de menigte – dat zou ons als lezers ook lukken. Maar toch zullen mensen je gaan herkennen: in het zaakje waar je regelmatig koffie haalt, of de ober in je favoriete restaurant. Addie is altijd voor iedereen een vreemde. De enige constante factor in haar leven is de god, de duivel, waarmee Addie haar pact heeft gesloten. Hij is de enige die haar herkent, maar zijn bezoekjes zijn onverwacht en niet frequent. Hiermee laat Schwab zien hoe belangrijk menselijk contact is, en de mogelijkheid om relaties te kunnen opbouwen. Zonder connecties zul je eenzaam worden, net als Addie.

Ik herinner me je

Maar op een dag wordt Addie wel herkend. Tijdens haar lange leven leest Addie graag boeken, vooral romans.

Boeken, heeft ze ontdekt, zijn een manier om duizend levens te leiden – of om kracht te vinden in een heel lang leven.

Dus wanneer ze een boek steelt in de boekhandel, verwacht Addie niet dat ze herkend wordt. Maar Henry, de verkoper in de boekhandel, herkent haar wel. Hij herinnert haar zelfs de volgende dag. Na 300 jaar neemt het leven van Addie een wending, en dan begint Het onzichtbare leven van Addie LaRue helemaal op snelheid te komen. Ondanks dat het een flink boek is (meer dan 500 pagina’s) weet Schwab je aandacht erbij te houden: ik heb ademloos zitten lezen. De ontluikende relatie tussen Addie en Henry, maar ook de problemen. Hoe blijf je uitleggen dat mensen je niet zullen herinneren? Maar dan blijkt ook Henry een geheim met zich mee te dragen, en wordt hun relatie nog complexer.

Met Het onzichtbare leven van Addie LaRue weet Schwab je mee te voeren door de tijd: naar heet Franse platteland, naar de bruisende stad New York, maar ook langs Londen, Parijs, Florence en meer plekken. Je reist met Addie door de wereld, maar ondanks dat je bij haar bent, is ze heel alleen, tot ze Henry ontmoet. Schwab weet haar karakter zo te schetsen dat je veel sympathie voelt voor Addie, maar diep in je hart weet je: een vloek met de duivel, dit kan toch niet goed aflopen? Toch weet Schwab weer te verrassen met twists en zo blijft Het onzichtbare leven van Addie LaRue tot het einde spannend. Addie is onzichtbaar in haar eigen wereld, maar de lezer zal ze raken en ze liet bij mij een onuitwisbare indruk achter.

Uitgeverij: Boekerij
Vertaler: Merel Leene