Historische romansRecensies

Aan de oever van de Seine – Jennifer Robson

Iris1907 views

Parijs. Jaren twintig. Flappergirls. Jazz. Kunst. Wat meer kan je wensen? In Aan de oever van de Seine ontvlucht de jonge Helena haar ouderlijk huis, herstellend van een gebroken hart en een ernstige ziekte, en gaat naar haar tante in Parijs. Haar tante, een moderne vrouw, laat Helena zien hoe het voelt om weer volop in het leven te staan…

Authentiek

Zoals een goede historische roman betaamt voelt Aan de oever van de Seine heel authentiek aan. Het heeft een klassieke vibe en Jennifer Robson heeft de plot neergezet met een oude, nostalgische vibe. Je wordt meegenomen naar het Parijs van de jaren twintig: dat van ná de Eerste Wereldoorlog, en dat van de kunstenaars.

Paris

GIF: Gfycat

Helena gaat in Parijs lessen volgen aan een belangrijke kunstschool, waar ze al snel vrienden maakt. Deze vrienden en haar tante Agnes nemen haar mee naar feesten waar de belangrijkste Parijse kusntenaars rondlopen. Van Hemmingway tot Gertrude Stein tot de kunst van Matisse en Juan Gris, voor een cultuurliefhebber is Aan de oever van de Seine een feest der herkenning. De historische details voelen erg authentiek aan en Robson lijkt goed onderzoek te hebben gedaan naar haar worldbuilding.

Maar voordat Helena in Parijs komt, brengt ze eerst haar zomer door aan de kust. Door haar vrienden Sara en Gerald Murphy ontmoet ze Sam Howard, correspondent van de Chicago Tribune. De charmante Sam is een knappe man en Helena lijkt geïnteresseerd, maar is niet van plan om haar plannen uit het oog te verliezen, ondanks de spanningen op het strand:

Bij de gedachte dat ze naast een praktisch onbekende man zat en naar zijn blote voeten en zijn kuiten kon staren, voelde ze haar wangen warm worden.

Dit soort preutse uitingen zorgen ervoor dat je meeleeft met Helena, die worstelt met haar gevoelens voor hem. Sam lijkt haar niet te zien staan, maar in Parijs zien ze elkaar weer. Regelmatig verkeren ze in elkaars gezelschap, en de spanning in Aan de oever van de Seine is subtiel maar merkbaar.

Persoonlijke groei

Door Aan de oever van de Seine heen maakt Helena flinke sprongen qua persoonlijke groei. De plot is klein en subtiel opgebouwd, en de ontwikkeling van Helena’s persoonlijkheid is een van de belangrijkste drijfveren van het boek. Van een jonge, timide vrouw, klein gehouden door haar milieu, verandert ze in een wat mondigere jongedame, een die weet wat ze wil. Door haar tante en haar Parijse vrienden kruipt Helena uit haar schulp.

Al met al is Aan de oever van de Seine een goed geconstrueerde en meeslepende historische roman. Helena’s groei staat centraal en zorgt ervoor dat je meeleeft met de jonge vrouw. Door de beschrijvende stijl lijkt het soms alsof je in een schilderij rondloopt, en Robson heeft hiermee een heerlijk boek geschreven.

Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een recensie.