FeelgoodHistorische romansRecensies

James’ geheim (Ridgewood Hall #3) – Marijke Vos

Iris1223 views
James geheim - Marijke Vos - Readalicious

Ik nam James’ geheim mee op reis en vanaf de eerste pagina was ik weer verkocht. James en Iris zijn mijn favoriet! In dit derde deel van de Ridgewood Hall trilogie, James’ geheim, leren we James Bellamy en zijn nazaat Iris Bellamy kennen. Samen met Flora en Rose probeert Iris de familiegeschiedenis van de Bellamy’s nog verder te ontrafelen. Mijn eerste reactie na het lezen? Dit derde deel wist me nog harder te raken dan de andere Ridgewood Hall boeken en ik heb gelachen, gehuild en gezwijmeld.

Let op: Als je Edwards keuze en Daniels belofte nog niet hebt gelezen, kan deze review spoilers bevatten.

Verschillend, maar toch hetzelfde

James en Iris zijn hele andere karakters, maar eigenlijk lijken ze ook veel op elkaar. James is de ‘wilde’ broer: hij hield van drank en feesten. Maar na het overlijden van hun vader, moet James de verantwoordelijkheden van de graaf overnemen en voor het landgoed zorgen. Om dat te doen en zijn problemen op te lossen, neemt hij een beslissing: hij gaat trouwen. Deze keuze ontneemt hem de kans op ware liefde, en op de vrijheid die hij zo graag wil.

Iris daarentegen is juist erg gefocusd op haar werk en verantwoordelijkheden. Soms wel iets te: ze heeft het zo druk met werk dat ze niet goed oplet en een ongeluk krijgt. Hierdoor móet ze even pas op de plaats maken, maar dat is niet zo gemakkelijk. Iedere keer als ze haar telefoon en mailbox ziet, krijgt ze het benauwd. Iedereen die wel eens (iets) te druk is geweest met werk, zal de gevoelens van Iris herkennen. Vos weet deze gevoelens pijnlijk accuraat te beschrijven.

Ondanks deze verschillen, worstelen James en Iris met hetzelfde. Beide zijn ze niet gelukkig in hun huidige situatie, maar weten ze niet goed hoe ze dit moeten doorbreken. James wil bewijzen dat hij niet de nietsnut is die zijn vader dacht dat hij was, en Iris wil bewijzen dat ze het ook zelf kan redden – ook dit hangt samen met de complexe relatie met haar ouders en hun scheiding. Maar beide personages maken een zeer indrukwekkende karakterontwikkeling door, en leren dat ze juist ook op anderen kunnen en mogen vertrouwen.

Familie

Vanaf het moment dat Iris haar achternichten Rose en Flora ziet binnenkomen, voelt het als thuiskomen. De familieband is zo sterk voelbaar, en plotseling voelt ze zich minder alleen. Dit geldt ook voor James en zijn broers Edward en Daniel: vaak hebben ze aan een blik genoeg. Familie is en blijft een belangrijk thema in de Ridgewood Hall trilogie.

Enemies-to-lovers

Oh yessss, een van m’n favoriete tropes komt aan bod! James en zijn bruid trouwen onder dwang, en kunnen elkaar niet uitstaan. Maar stiekem… Zijn ze te koppig om toe te geven dat er toch iets speelt. Ze groeien naar elkaar toe, en je voelt dat ze langzaam toch gevoelens voor elkaar krijgen. Ik krijg hier meteen Mr. Darcy gevoelens bij.

Maar ook Iris leert een man kennen, ook een waar ze lijnrecht tegenover komt te staan. Ondanks dat ze zich veilig en geborgen voelt bij hem, durft ze zich niet open te stellen. Dit koppel is minder enemies-to-lovers op de klassieke manier, maar omdat de belangen van Iris en van haar beoogde love interest recht tegenover elkaar staan, kunnen ze maar beter ver uit elkaars buurt blijven. Toch?

Epilogen

Ik kan echt wakker liggen als ik niet weet hoe het met mijn favoriete karakters vergaat, dus met maar liefst 3 epilogen weet Vos me gerust te stellen. We leren hoe alles zat, hoe het na een aantal jaar gaat en alle losse eindjes – zelfs die van Flora’s moeder – worden aan elkaar geknoopt. Zo heerlijk wanneer alle puzzelstukjes in elkaar vallen, ik snap helemaal waarom Vos een behangrol nodig had om alle verhaallijnen uit te stippelen (zoals ze vertelde in dit interview met Readalicious). Die behangrol was z’n geld dubbel en dwars waard want aan het einde van deze trilogie klopte álles! Dus hoppa daar ging ik meteen:

Ook James’ geheim heeft weer de perfecte overgangen van het ene naar het andere hoofdstuk. En de momenten dat personages een geschiedenis aan elkaar uitleggen zijn ook zo subtiel en goed aan elkaar geschreven, met de Ridgewood Hall trilogie heeft Vos laten zien dat ze echt een schrijfster van hoog niveau is.

De Ridgewood Hall trilogie leert je een belangrijke les: familie en liefde is zó veel meer waard dan geld, carrière of macht. En dat het belangrijk is om op jezelf te vertrouwen, maar dat het je niet minder sterk maakt om ook op anderen te vertrouwen. Met het verhaal van Iris, wat me persoonlijk aangreep en het verhaal van James, waarin hij leert op zichzelf én anderen te vertrouwen, heeft het slotstuk van deze trilogie me weggeblazen. Inmiddels geef ik iedereen al het ongevraagde advies dat ze deze boeken écht moeten lezen, dus ook aan jullie: LEES DEZE BOEKEN.

Meer lezen van Marijke Vos? Lees ook de andere recensies van haar werk. Of bekijk via Instagram een van de andere recensies in de blogtour van James’ geheim:

Uitgeverij: HarperCollins Holland

Koop het ebook James’ geheim via bruna.nl. De link naar bruna.nl is een partnerlink, daar ontvang ik een klein percentage wanneer je via deze link een aankoop doet. Dit heeft geen invloed op jouw prijs.