Houdoe – Wim Daniëls

Iris1574 views

Denk je aan Brabant, dan denk je aan een zachte G, carnaval, Guus Meeuwis en… Houdoe! De Brabantse groet wordt in het boek Houdoe van Wim Daniëls van allerlei kanten belicht. Daniëls vergelijkt het met andere binnen- en buitenlandse afscheidsgroeten, legt uit wat het Hebreeuwse woord ‘houdoe’ betekent, en meer. Het boek laat zien hoe een ogenschijnlijk simpel en regionaal woord zo’n bijzondere reikwijdte kan hebben.

Het gevoel

Een woord kan een gevoel oproepen. Daniëls geeft aan dat je ‘houdoe’ op verschillende manieren kan uitspreken: boos of juist heel lief. Maar over het algemeen heeft het iets gemoedelijks.

‘Houdoe’ en ‘gemoedelijkheid’ is werkelijk een soort vaste combinatie.

Er zijn weinig groeten waar zo veel gevoel gelegd in kan worden. Op hoeveel manieren kan je doei zeggen? Die twee lettergrepen in houdoe kunnen veel gevoel bevatten. Houdoe bevat dit gevoel van gemoedelijkheid en een soort van heimwee naar Brabant.

Het gebruik

Wat erg leuk is om te lezen in Houdoe zijn alle plaatsen en manieren waar het woord gebruikt wordt. Wist je dat het een achternaam is? En dat er veel liederen zijn waarin het wordt gebruikt? (Al zijn dat voornamelijk carnavalsliedjes ha-ha). En dat houdoe ook wordt gebruikt in de Nederlandse literatuur? Het is interessant om te lezen hoe en waar dit woord gebruikt wordt en werd. Houdoe staat vol met leuke en levendige voorbeelden.

Al met al is Houdoe een ontzettend leuk boekje over een Brabantse groet. Het zit vol weetjes en leuke verhalen. Een aanrader voor taalliefhebbers en Brabanders! Zelf – als geboren en getogen Brabander – kreeg ik toch dat gemoedelijke gevoel terug, plus een klein beetje heimwee.