How I Built This – Guy Raz

Iris369 views
Readalicious How I Built This - Guy Raz

Droom je van ondernemen? Dan is How I Built This een interessant boek voor jou. Guy Raz, journalist en radiopresentator, heeft 200 ondernemers geïnterviewd. Van deze ondernemers kun je leren: hoe kom je aan een goed idee? Waar haal je investeerders vandaan? Hoe kun je marketing voor je laten werken? Hoe bouw je je bedrijf?

Cases

Omdat Raz 200 ondernemers heeft geïnterviewd, bevat How I Built This hele diverse verhalen. Van koffers tot huidcrème, of denk bijvoorbeeld aan het succesvolle AirBnB. Een bedrijf is niet zomaar ineens succesvol, daar moet hard voor gewerkt worden. Het boek richt zich niet op één markt, waardoor het interessant is om te zien dat veel zaken voor alle ondernemingen gelden. Door middel van al deze voorbeelden laat Raz zien hoe andere ondernemers het aanpakken. Het begint met een goed idee, maar voor een succesvolle onderneming heb je veel meer nodig.

Amerikaanse insteek

Ik vond How I Built This wel een hele Amerikaanse insteek hebben. Natuurlijk, met een hele succesvolle onderneming wil je eigenlijk de héle wereld veroveren, maar sommige hoofdstukken zijn niet zo makkelijk ook op andere markten toepasbaar. Neem bijvoorbeeld het financieren: veel Amerikaanse ondernemers gebruikten de ene na de andere creditcard, waarop ze allemaal maximaal lenen. Zo betalen ze met de ene weer de andere af. Dit systeem van vele creditcards is in Nederland een stuk minder gebruikelijk.

Aspecten van ondernemen

How I Built This bespreekt de vele aspecten van het ondernemen. Van het hebben of maken van een goed idee, tot hoe je het in de markt zet. Voor mij was bijvoorbeeld het hoofdstuk over de inzet van marketing extra interessant, omdat dit het vakgebied is waarin ik werk. Van het creëren van buzz voor je merk via campagnes tot mond-tot-mond-reclame, deze lessen zijn niet alleen toepasbaar voor ondernemers, maar ook voor andere professionals. Of denk aan wat er allemaal mis kan gaan, want die kans bestaat ook natuurlijk. Raz maakt het ondernemen niet rooskleuriger dan het is: ook falen is een optie. Een goede ondernemer ziet dit als een les en leert hiervan. Maar ook als je bedrijf heel succesvol is geworden: kun je dan beter blijven of verkopen? Raz weet echt een zeer volledig beeld te schetsen.

Of je nou zelf denkt aan ondernemen, al heel lang bezig bent, of nieuwsgierig bent in hoe andere mensen dit aanpakken: How I Built This is een zeer leerzaam boek. Je moet wel voorbij de Amerikaanse insteek kijken, maar dan kan je er je eigen lessen uit halen.

Uitgeverij: Levboeken, A.W. Bruna Uitgevers
Vertaler: Theo van der Ster