In de sterren – Minnie Darke

Iris1710 views

Justine werkt voor de Alexandria Park Star – en Nick, haar jeugdvriend en crush, vertrouwt volledig op de horoscoop in dit tijdschrift. Dus in In de sterren rommelt Justine wat met de horoscoop… want hoeveel kwaad kan het als ze het maar een klein beetje verandert? Darke laat in deze roman zien wat het effect kan zijn van een kléine verandering.

Horoscopen

Zeg nou eens eerlijk, lees jij je eigen horoscoop wel eens? Stiekem in de Cosmo of in de krant? Of zoek je ‘m op en heb je een favoriete bron voor je horoscoop? Nick, Waterman, worstelend acteur, bijgelovige, heeft wel een favoriete horoscoop: die van de Alexandria Park Star, kortweg de Star. Er komt een soort zorgeloosheid voort uit de manier waarop Nick blindelings vertrouwt op zijn horoscoop als een soort leidraad in zijn leven. Ik krijg bijna zin om mijn eigen horoscoop te lezen om zo te beslissen over mijn belangrijke projecten deze maand.

Dit kan niet goed gaan…

Dus wanneer Justine verantwoordelijk wordt voor de horoscopen, wil ze het lot een handje helpen en wijzigt ze dus de horoscoop voor Waterman. De astroloog die de horoscoop schrijft, ontvangt geen nummer van de Star, dus Justine lijkt zonder gevolgen met de horoscoop te kunnen rommelen. Maar wát als haar baas er achter komt? Het rommelen met de horoscoop gaat erg lang door, waardoor je als lezer maar zit te wachten tot er iets mis gaat. Want dit kan toch niet goed blijven gaan? Het gerommel gaat soms iets te lang door, vooral in het middelste stuk van het boek verliest de spanningsboog soms zijn grip. Tegen het einde komt het weer op stoom, en wordt In de sterren weer sterker.

De gevolgen

En is het rommelen met de horoscoop écht zonder gevolgen? Naast Nick zijn er nog veel meer lezers van de Star die zich laten beïnvloeden door de horoscoop. Het is leuk dat Darke deze sidestories in In de sterren heeft gezet, maar het zijn veel namen om te onthouden. Later vallen de puzzelstukjes in elkaar, maar dit duurt even en leidt af van het verhaal van Justine en Nick. Hun liefdesverhaal is aandoenlijk en leuk om te lezen.

Darke heeft het verhaal van Justine en Nick in In de sterren in een leuk, interessant jasje gegoten. Wel had er iets meer tempo in het verhaal mogen zitten, en hadden de sidestories iets beter in de context geplaatst kunnen worden. Op die manier was In de sterren nog sterker geweest, nu hangt het boek een beetje tussen hemel en aarde.

Uitgeverij: A. W. Bruna
Vertaler: Erica Feberwee