FeelgoodRecensiesRomans

In haar schoenen – Jojo Moyes

Iris571 views
In haar schoenen - Jojo Moyes - Readalicious

Wanneer Sam per ongeluk de verkeerde tas meeneemt uit de sportschool, weet ze niet dat dit het begin is van veel veranderingen in haar leven. Tot alles misloopt… Maar ook Nisha’s dag staat op z’n kop: niet alleen blijkt haar tas verdwenen te zijn uit de sportschool: haar man wil scheiden. Plotseling kan Nisha haar huis niet meer in, en heeft ze niets meer. Maar wat als Sam en Nisha wel elkaar hebben?

Vergissing

In haar schoenen begint als een simpele vergissing, en je denkt dat het verhaal een hele voorspelbare kant op gaat. Sam is dankbaar voor wat ze heeft: haar baan en haar gezin. Maar het zit niet mee: haar man Phil heeft een depressie, en haar baas Simon heeft de pik op haar. Nisha heeft een rijke man en een leven vol luxe. Wanneer Nisha’s man plotseling een scheiding aanvraagt, heeft ze niets meer. Nisha gaat op zoek naar de vrouw die haar handtas heeft gestolen, vastbesloten om alles wat aan haar toebehoord terug te krijgen.

Zelfvertrouwen

De twee vrouwen kunnen niet meer verschillen: Nisha is zelfverzekerd en heeft alles wat haar hartje begeerd. Sam is onzeker en probeert koste wat het kost alle ballen hoog te houden. Sam voelt zich een ander mens in de schoenen van Nisha en haalt allerlei goede deals binnen voor haar werk. Ze merkt dat er anders op haar wordt gereageerd, wat weer goed is voor haar zelfvertrouwen.

Maar dat loopt toch anders: blijkbaar zijn andere schoenen geen garantie voor een veel succesvoller leven. Sam leert dat ze toch op zichzelf moet vertrouwen.

Allerlei aspecten van het leven komen voorbij: zoals het zorgen voor je ouders, werk, relaties, vriendschappen. De luchtige, komische en zwaardere momenten wisselen elkaar af, waardoor In haar schoenen een boek is wat je met een lach en een traan leest.

Rijkdom

Maar zijn een garderobe vol Louboutins en Yves Saint Laurent wel echt rijkdom? In In haar schoenen laat Moyes zien dat echte rijkdom niet te koop is: vriendschap. Nisha is gefixeerd op het terugkrijgen van haar garderobe, en neemt een baantje in het hotel waarin hij verblijft. Zo hoopt ze haar spullen terug te kunnen halen.

Maar in plaats van haar garderobe, vindt Nisha iets héél anders: vriendschap. Haar collega Jasmine neemt haar onder haar vleugels, en ze ontwikkelen een vriendschap. Nisha is het niet gewend om vriendschappen te onderhouden: ze ziet nu in dat haar oude vriendschappen meer een soort transactie waren. Maar Nisha’s karakter ontdooit en je krijgt steeds meer sympathie voor haar. Moyes is heel sterk in de karakterontwikkeling, en dat zie je ook weer in In haar schoenen.

In haar schoenen is een prachtig verhaal over vriendschap en elkaar steunen. De wat onorthodoxe vriendschap tussen Sam en Nisha is vertederend en ik krijg echt een girlpower gevoel van dit boek! Want of het nou schoenen zijn of vriendschap: het zelfvertrouwen om in jezelf te geloven zit in je. Een boek om mee te lachen en huilen.

En na het lezen van dit boek kan ik maar één ding denken:

Uitgeverij: Uitgeverij de Fontein
Vertaler: Anna Livestro