In het vervloekte hart – Rima Orie

Iris1213 views
In het vervloekte hart - Rima Orie

Oermonsters, wraakgeesten en bloedkinderen. Ik ben dol op YA fantasy, en al helemaal op speciale edities. Deze stoffen hardcover bevat prachtige schutbladen en sprayed edges. En dan is In het vervloekte hart ook nog eens van eigen bodem! Maar don’t judge a book by it’s cover: hoe zit het met de inhoud?

Worldbuilding

Priya Chkadhari is een bloedkind, waardoor ze speciale krachten heeft. Maar bloedkinderen zijn verre van geliefd en Priya moet haar status verborgen houden. Ze leeft een eenzaam leven en vult haar dagen met klusjes voor haar moeder. Maar dan krijgt ze de kans van haar leven: ze wordt gerekruteerd om als soldaat te worden opgeleid in het grootste militaire fort van het land, Kuwatta. Orie schetst heel duidelijk de wereld en de verschillen tussen het dorp waar Priya opgroeit, en het militaire fort. De wereld die wordt geschetst met de bloedmaan en magie is niet heel complex, waardoor je snel in het verhaal zit. Maar er is wel duidelijk goed over nagedacht: zoals ook duidelijk wordt in het nawoord is de wereld van Priya losjes gebaseerd op (koloniaal) Suriname.

Vriendschap overstijgt

Omdat Priya een bloedkind is, was haar band met haar familie slecht. In Kuwatta maakt ze voor het eerst (voorzichtig) vrienden – ze is het duidelijk niet gewend dat mensen ook vriendelijk tegen haar kunnen doen. De gerekruteerde soldaten komen uit alle windhoeken van het land. Het is duidelijk dat de verschillende volkeren ook met een argwanende blik naar elkaar kijken. Ondanks dat ze dezelfde gezamenlijke vijand hebben – namelijk de kolonisten – betekent dat niet dat verschillende bevolkingsgroepen alsnog elkaar beoordelen en discriminerende opmerkingen naar elkaar maken. Het is pas op individueel niveau dat men deze verschillen aan de kant kan zetten.

In het vervloekte hart - Rima Orie

Gevaar

In Kuwatta denkt Priya dat ze wordt opgeleid om tegen de kolonisten te vechten, maar er blijkt nóg een gevaar te zijn. En dat gevaar bevindt zich in Kuwatta: het militaire fort is bedoeld om de buitenwereld te beschermen. De soldaten moeten samenwerken met de bloedkinderen om ook maar een kleine kans te maken. Maar niet iedereen staat achter dit idee. De spanning bouwt op en het leidt tot een enorme climax – op dat punt dacht ik alleen maar ‘met zo weinig pagina’s over kán dit toch niet goedkomen?’.

In het vervloekte hart is zo’n boek wat ik niet weg kon leggen, maar ook niet verder wilde lezen – ik wilde niet dat het afgelopen zou zijn! Gelukkig laat het einde een mogelijkheid open voor een vervolgverhaal: ik hoop dat Orie een vervolg schrijft over Priya en haar wereld!

Uitgeverij: Moon