Instagram Academy – Nies Cools
Maak jij gebruik van Instagram? Wil je zakelijk of je Bookstagram groeien? Of ben je gewoon gefascineerd over dit sociale platform? Dan is de Instagram Academy #hetboek voor jou! Nies Cools, van de reisblog en -instagram Reismicrobe vertelt de ins en outs van het socialmedia platform.
Trending
Terwijl ik deze recensie schrijf, zit ik een liedje te neuriën die op dit moment trending is in je Instagram Reels. En dat is al meteen een voorbeeld van het effect van Instagram, én een manier om op te vallen in het algoritme. Dit wordt ook duidelijk besproken in Instagram Acadamy. Onderbouwd met cijfers vertelt Cools over de opkomst van het platform, én over de huidige trends. Denk aan Stories en Reels.
Personal branding
Instagram draait om personal branding: zo bouw je een loyale fanbase. Je wil op Instagram in contact komen met mensen die van dezelfde dingen houden als jij. Niet voor niets zit ik (en jij misschien ook) graag op Instagram om in contact te komen met de Bookstagram Community – en koop je wellicht veel boeken omdat ze worden aangeraden door je connecties in die community.
Marketing
Het boek bevat veel informatie, maar ook manieren waarop je zelf aan de slag kan. Er zijn lijsten om in te vullen, bijvoorbeeld om je doelen SMART op te stellen, en het persona van je volgers op te stellen. Voor marketeers is dit een logische stap, maar als je niet zo thuis bent in de (digitale) marketing, kan dit boek je aan de hand meenemen en je leren hoe je je Instagram zo optimaal mogelijk benut.
Maar Instagram Academy gaat niet alleen over Instagram. Er wordt ook verwezen naar het belang van bijvoorbeeld e-mailmarketing, of de werking van TikTok. Juist in combinatie met andere platformen kun je je publiek zo goed mogelijk aanspreken.
Conclusie
Voor mij als online marketeer is Instagram Academy een fijn naslagwerk, maar voor beginnende ondernemers kan dit hét beginpunt zijn van je bedrijf op Instagram. Met verschillende opdrachten en invalshoeken leert Instagram Academy je nadenken over je bedrijf en je content, waardoor je kan groeien online. Het zijn geen how-to’s hoe je zo snel mogelijk aan veel volgers komt, maar een duidelijke opzet voor je plan, zodat je er ook op lange termijn van kan profiteren.
Uitgeverij: Lannoo
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.