Jack in de pits – Jack Plooij

Iris680 views
Jack in de pits boek Jack Plooij Readalicious recensie

Hou je van Formule 1? Dan kun je niet om Jack Plooij heen: al meer dan 20 jaar werkt hij als pitreporter voor de koningsklasse van de autosport. Dus als je meer wil weten over de wereld achter de schermen van Formule 1, dan is Jack in de pits een boek voor jou!

Passie

Het eerste wat mij opvalt tijdens het lezen van Jack in de pits is de enorme passie van Jack, die van de pagina’s af spat. Hij heeft zo veel ideeën – voor programma’s, een theatershow, zit bij het Ziggo Race Café en nog veel meer. Op het begin van het boek meandert het verhaal wel enorm: de ideeën worden allemaal over de schutting gegooid en Jack begint over het éne na het andere idee. Dat is leuk om te lezen voor fans, maar zorgt er wel voor dat het een beetje voelt alsof je in een (race) café zit met Jack.

Pitstraat

Jack in de pits gaat meer over de wereld om F1 heen dan om de races en coureurs zelf. Aan de hand van de races geeft Jack voorbeelden en uitleg over zaken achter de schermen. Bijvoorbeeld over hoe het persvierkantje werkt, hoe contacten met pers officers worden gevormd. Het is duidelijk dat Jack al heel lang in de pits meeloopt: hij kent heel veel mensen. Van coureurs tot teambazen, van pers officers tot cameramannen: Jack lijkt iedereen te kennen. Van Schumacher tot Leclerc, en vele andere namen komen voorbij. Soms begint het een beetje te lijken op namedropping, maar het voelt meer als enthousiasme dan opschepperij.

Jack praat met heel veel respect over al deze collega’s en waarom het opbouwen van deze relaties kan helpen – bijvoorbeeld zodat hij tóch nog een interview kon krijgen met een bepaalde coureur. Formule 1 is een enorm circus met vele medewerkers en een moordend schema, maar in de verhalen van Jack lijkt het alsof het één grote familie is.

Anekdotes

Jack in de pits is voornamelijk een verzameling anekdotes, waarvan die van de dolfijnentrainers een van mijn favorieten is. Door middel van deze verhalen krijg je allerlei informatie over de coureurs en circuits die je tijdens een race op televisie niet meekrijgt. Het boek gaat voornamelijk over het seizoen van 2020-2021, maar er komen ook verhalen en voorbeelden van langer geleden voorbij. Bijvoorbeeld wanneer Jack schrijft over de rivaliteit tussen Lewis en Max in 2021 – en de ontknoping in Abu Dhabi. Ook kun je lezen over de invloed van corona op de manier van uitzenden – wat een verschil met de races dit jaar weer. Zelf kocht ik Jack in de pits op de vrijdag in Zandvoort – daar leek corona weer ver in het verleden te liggen met alle mensenmassa’s! De anekdotes zijn heel leuk om te lezen, maar ik mis wel een duidelijke lijn in het boek wanneer hij van het ene naar het andere verhaal gaat.

Jack in de pits leest heerlijk snel weg en geeft je allerlei achtergrondinformatie over de wereld van Formule 1 op een zeer toegankelijke manier. Het boek heeft geen duidelijke lijn, maar het leest meer als een gesprek met Jack in plaats van een verzameling aan feiten. Dit geeft het boek ook een soort ‘gezellige’ toon, maar het komt soms ook rommelig over. Ik heb erg genoten van de verhalen van Jack en kijk weer uit naar het volgende seizoen F1 – bij voorkeur met commentaar van Jack en Olav!

Uitgeverij: Spectrum