Kamala’s pad – Dan Morain

Iris675 views

Kamala Harris is de nieuwe vicepresident van de Verenigde Staten. Voor veel Nederlanders zal ze (nog) geen bekend figuur zijn, maar in de VS timmert ze al jaren aan de weg. Om meer te leren over de achtergrond van deze powervrouw en de eerste getinte, vrouwelijke vicepresident van de VS kun je Kamala’s pad van Dan Morain lezen.

In vogelvlucht

Kamala Harris is de dochter van Shymala Gopalan Harris, een immigrante uit India die onderzoek deed naar borstkanker, en haar vader Donald Jasper Harris, een in Jamaica geboren econoom. In Kamala’s pad wordt in vogelvlucht haar hele leven geschetst. Dit zorgt ervoor dat het soms een wirwar van namen en jaartallen is, op een pagina zijn er sprongen van 1998 naar 1995 naar 1952 naar 1963. Later in het boek is dit minder en verloopt het verhaal chronologischer, maar Morain doet zijn best om zo veel mogelijk achtergrond te schetsen. Niet alleen Kamala’s leven komt in vogelvluht voorbij, maar ook de namen om haar heen en de wetten en functies waarmee Kamala te maken had, worden in perspectief geplaatst. Dit is heel prettig, maar leest soms minder prettig.

Het Amerikaanse systeem

Door al deze achtergrondinformatie die Morain geeft, is het boek ook zeer leerzaam als je meer wil weten over het Amerikaanse systeem. Hoe werkt dat eigenlijk met de stemmen? Of in de Senaat? Of wat doet een openbaar aanklager, en wat is zijn/haar rol in de politiek? Je komt veel te weten over dit systeem dat heel anders werkt dan het Nederlandse politieke klimaat.

Carrière

Kamala’s pad gaat voornamelijk over Kamala’s carrière, van school tot haar plaats in het Witte Huis. En dit doet ze in een flink tempo: het is duidelijk dat ze een pad voor ogen had en veel ambitie heeft. Ze komt heel gedreven over, maar soms ook wat hard: als er een mogelijkheid is om een stap omhoog te doen, lijkt ze dit -ongeacht wie ze kan kwetsen – te doen. Er wordt regelmatig aangegeven dat ze privé heel lief is, maar werktechnisch komt ze over als een bulldog door de harde manier waarop ze handelt, met ondervragen in de rechtszaal en in haar manier van werken.

Heel interessant zijn de zaken waarin ze een rol speelde. Het wordt door middel van deze zaken duidelijk wat haar visie is op verschillende zaken. Neem bijvoorbeeld haar betrokkenheid bij de rechtszaak tegen Blackpage, een website (een soort marktplaats) die vooral werd gebruikt voor prostitutie. Ook haar standpunt wat betreft wapenhandel, onderwijs (en spijbelen) en anticonceptie en abortus worden duidelijk. Zeer interessant, want de gemiddelde Nederlander is vast niet goed op de hoogte van haar gedachtegoed.

Morain heeft met Kamala’s pad een interessant boek neergezet over de carrière van Kamala Harris. Een volledige biografie zou ik het niet noemen, omdat er vrij weinig terug te vinden is over haar privéleven. Des te interessanter zijn de manier waarop Kamala naar weg naar het Witte Huis vond, en Morain weet ondanks de vele sidesteps in zijn verhaal om zaken te duiden een sterk boek neer te zetten over de Amerikaanse vicepresident. Ik ben benieuwd wat haar volgende stappen zullen zijn.

Uitgeverij: Hollands Diep
Vertalers: Frans Reusink, Bep Fontijn