Koraalrif – Suzanne Vermeer

Iris936 views
Koraalrif Suzanne Vermeer Readalicious-min

De thrillers van Suzanne Vermeer zijn altijd heerlijk vakantieleesvoer. Zelfs als ik ze thuis lees, waan ik me een beetje op vakantie. Zo ook weer met Koraalrif, het vervolg op Roadtrip. In Roadtrip leerden we Paula kennen, zij was met haar man op Roadtrip in de Verenigde Staten. In Koraalrif gaan we verder – Paula schiet de weduwe van haar kennis Jim te hulp. Samen met privé-detective Stewart probeert ze het mysterie op te lossen, maar dat is niet zonder gevaar….

Roadtrip

Koraalrif is dus het tweede deel uit de serie, maar in de eerste alinea wordt je razendsnel bijgepraat over de belangrijkste gebeurtenissen en personages in Roadtrip. Hierdoor is het boek ook als standalone te lezen. Omdat ik het eerste deel al had gelezen, was een uitgebreide achtergrondschets niet nodig, maar Vermeer weet precies genoeg informatie te geven om het verhaal niet op te houden en er wel voor te zorgen dat je genoeg weet over de personages.

Leuk is dat ook dit boek zich op verschillende locaties afspeelt: van Los Angeles tot San Francisco en zelfs Mexico: in Koraalrif ga je mee op reis met Paula en Stewart.

Een oude moord

Samen proberen ze namelijk het mysterie van de dood van Lucy op te lossen. Lucy is de assistent van Jim en werd zeven jaar geleden dood gevonden. Paula wil Jims naam zuiveren, dus zoekt samen met Stewart uit wat er is gebeurd. Al snel wordt duidelijk dat Lucy’s dood geen zelfmoord was. Maar Lucy leek ook wat te verbergen… Hierdoor wordt je als lezer ook getriggerd: wat is er met Lucy gebeurd? Paula en Stewart volgen het spoor van de jonge vrouw, maar het is een ingewikkelder onderzoek dan ze vooraf hadden gedacht.

Onderzoek

Het onderzoek speelt zich af in de Verenigde Staten en Mexico: op een heel hoog tempo vlieg je door het boek heen van de ene naar de andere locatie. Vermeer schrijft altijd heel meeslepend, dat is in Koraalrif ook zeker het geval. Ondanks dat het onderzoek ingewikkelder is dan het vooraf leek, weten Paula en Stewart heel snel vooruitgang te boeken. Stewart heeft veel contacten en iedereen geeft erg makkelijk informatie weg. Zo gaat het onderzoek wel héél snel, ik had iets meer tegenslag of moeite verwacht – dat had het verhaal iets geloofwaardiger gemaakt.

Gevaar

Naast het perspectief van Paula zijn er ook hoofdstukken in italics vanuit een ander perspectief. Er dreigt gevaar: de dader wil niet dat de waarheid naar boven komt en is van plan een stokje te steken voor het onderzoek. Deze hoofdstukken dragen enorm bij aan de spanningsboog. Je wéét dat er iets gaat gebeuren, maar wanneer? Met ingehouden adem bleef ik Koraalrif lezen…

Met nog geen 200 pagina’s weet Vermeer weer een spannend en afgerond verhaal neer te zetten. De spanning wordt geleidelijk opgebouwd en ik kon Koraalrif niet meer wegleggen. Op een gegeven moment was het voor mij wel duidelijk wie de dader was, maar dit deed geen afbreuk aan de spanning: je weet dat gevaar nadert, je weet alleen niet wanneer. Ik kijk alweer uit naar de volgende thriller van Vermeer!

Uitgeverij: A.W. Bruna