PoëzieRecensies

Kus of ik zoen – Elisabeth Nijs

Iris3155 views
Kus of ik zoen

Fijne Valentijnsdag! Vandaag vieren we de liefde, en er is geen betere manier om dit te vieren dan iets romantisch lezen. Kies bijvoorbeeld voor Kus of ik zoen, een bundel vol bekende, romantische gedichten uit de Nederlandstalige poëzie, samengesteld door Elisabeth Nijs.

Nederlandse poëzie

Kus of ik zoen bevat gedichten van onder andere Remco Campert, Aron Grunberg, Judith Herzberg, Toon Tellegen en meer grote namen het Nederlandse literaire veld. De samenstelling is gedaan door Elisabeth Nijs, waar helaas verder geen voorwoord of andere uitleg van is over haar samenstelling. Dit is jammer, ik ben benieuwd naar haar keuzes voor juist deze gedichten.

Liefde en liefdesverdriet

Kus of ik zoen heeft niet alleen romantische gedichten over verliefdheid, maar over alle aspecten van de liefde. Van de verliefdheid op het buurmeisje tot liefdesverdriet, voor alle lezers zit er iets tussen. Bijvoorbeeld het volgende gedicht van Rudy Kousbroek, In de uitverkoop gegooid. Deze zoenen zijn ongebruikt, iemand is ze niet komen afhalen. Het gedicht vertelt dit terloops, en is er vrij luchtig over.

De bundel is perfect om te bladeren, of om gedichten voor te dragen aan je geliefde vanavond tijdens het Valentijnsdiner. Uitgeverij Rainbow heeft met Kus of ik zoen weer een mooie (hardcover!) dichtbundel uitgegeven, een aanwinst voor je boekenkast.

Uitgeverij: Uitgeverij Rainbow