Leger van schaduw en storm – S. Christina

Iris551 views
Readalicious Leger van Schaduw en Storm - S Christina

Na het spannende einde van Heks van vuur en oorlog (lees hier de recensie) wachtte ik vol spanning op het tweede deel Leger van schaduw en storm. En S. Christina wist me weer helemaal in het verhaal van Lara Polaris te zuigen. Waar in het eerste deel Lara met haar vrienden in verzet gaan tegen de onderdrukking, gaat Leger van schaduw en storm verder ná de grote onthulling. Lara wordt gezocht, want ze denken dat zij de nieuwe leider is van het verzet…

Verzet

Lara zit ondergedoken in een kelder, tot ze met haar vrienden kan vluchten naar Meerland. Nadat ze in het eerste deel de gevangenis hebben overvallen, heeft Lara zichzelf zo op de kaart gezet dat ze zelfs over de grenzen wordt herkend. Men denkt in Lara de nieuwe leider van het verzet te zien. Lara ontmoet Karissa: een andere dochter van Kalyna. Het is meteen onduidelijk of Karissa wel te vertrouwen is: van de ene kant helpt ze Lara, maar ze lijkt ook wat duistere kanten te hebben. Het wordt Lara duidelijk dat onderduiken in een ander land geen oplossing is, dus samen met Karissa en haar vrienden gaan ze op zoek naar een manier om het regime van president Walgraaf omver te werpen.

Ze gaan met Karissa mee naar de grot van Kalyna, waar ze nog veel meer heksen treffen. Maar zijn zij wel te vertrouwen? In Leger van schaduw en storm leer je de wereld nog beter kennen door gesprekken over de geschiedenis van Solvenia en de buurlanden.

Tempo

Het tempo van Leger van schaduw en storm wisselt nogal. Het verhaal moet even op gang komen: Lara zit ondergedoken en omdat het even geleden is dat ik Heks van vuur en oorlog heb gelezen, moest ik er wel even inkomen. Ook de momenten dat Lara in de grot zit duren lang – niet per se in leestempo, maar doordat S. Christina aangeeft hoeveel tijd verstrijkt, is het duidelijk dat het verhaal niet over één nacht ijs gaat. Maar soms gaat het tempo flink omhoog, vooral in de spannende actiescènes en tegen het einde. Op deze momenten zit ik ademloos te lezen: niet storen s.v.p.!

Heldin

Leger van schaduw en storm wordt verteld vanuit het perspectief van Lara. Alle gedachten van Lara worden gedeeld met de lezer, zo ook haar onzekerheden. Hierdoor is Lara niet meteen de stereotype heldin: ze is ook onzeker of ze het goed doet, twijfelt over zaken en maakt wel eens een inschattingsfout. Dit is goed: hiermee heeft S. Christina een personage van vlees en bloed neergezet.
Maar niet alleen Lara wordt goed neergezet: S. Christina is sterk in het neerzetten van karakters, waardoor ook de nieuwe karakters ook toegevoegde waarde krijgen in dit tweede deel. Verder ben ik dol op de namen die S. Christina gebruikt voor haar personages: van Farah tot Karissa tot Kalyna, er komen veel originele namen voorbij in Leger van schaduw en storm.

Al met al is Leger van schaduw en storm weer een sterk fantasyboek van eigen bodem. Het grootste nadeel: ook nu weet S. Christina weer met een enórme cliffhanger te eindigen, waardoor ik weer niet kan wachten op het volgende deel. Ik krijg geen genoeg van Lara Polaris!

Uitgeverij: Rebel Books