Non-fictieRecensiesReisboeken

Leven zonder een plan B – Valerie Cook

Iris530 views
Leven zonder een plan B - Valerie Cook - TheNomadsFamily - Readalicious

Wat als je altijd leeft zonder een plan B te hebben? Valerie Cook, bekend van thenomadsfamily, vertrok na het behalen van haar middelbare schooldiploma op wereldreis. Op de verschillende plekken die ze bezocht leerde ze allerhande lessen: over zichzelf en over het leven. In Leven zonder een plan B lees je wat haar leven zonder uitgestippelde route haar bracht.

Plan A, B, C…

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik zelf wel goed kan plannen. En dan vaak ook een plan B heb. Daarom was ik erg nieuwsgierig naar Leven zonder een plan B: wat zou ik van Cook kunnen leren? Aan de hand van haar reizen vertelt ze over de lessen die zij heeft geleerd onderweg. Het boek is opgedeeld in drie delen: in het eerste deel reisde ze nog alleen, in het tweede deel ‘Niet meer alleen’ en in het derde deel ‘Samen samen’. De verhalen beginnen al wanneer Cook nog vrij jong is, en gaan over een periode van 12 jaar, waardoor Leven zonder een plan B ook een soort coming-of-age verhaal is.

Levenslessen

Aan de hand van persoonlijke verhalen en reizen geeft Cook je levenslessen mee. Deze gaan over allerlei onderwerpen: van relaties tot het experimenteren met drugs tot social media. Door haar leven on the road heeft ze een verfrissend open blik op verschillende onderwerpen. Je kan het met haar eens zijn, of niet, maar hierdoor ga je wel beter nadenken over onderwerpen. Daarnaast stelt ze je veel vragen, waardoor je ook gaat nadenken over je eigen doelen en mogelijkheden.

Het voelt ook bijna niet alsof ik een boek zit te lezen, maar meer alsof ik écht in gesprek ben met de schrijfster zelf. Deze persoonlijke aanpak is de kracht van Leven zonder een plan B. Ik heb ook een aantal keer foto’s gemaakt van pagina’s, gewoon zodat ik het nog even kan nalezen op een ander moment. Zoals de volgende passage:

‘Uiteindelijk is maar één ding echt belangrijk en dat is hetgene waardoor je ’s ochtends met een glimlach opstaat. Ik geloof niet dat alleen zekerheid op zichzelf je echt gelukkig kan maken. Zekerheid kan iets zijn waar je naartoe kan werken, maar ik heb niet het gevoel dat het de overhand mag nemen bij het maken van je keuzes.’

Omdat Cook heel erg schrijft vanuit haar eigen overwegingen, geloof en ervaringen, en niet aangeeft dat haar waarheid ook dé waarheid is, is het heel prettig om te lezen. Ik krijg niet het gevoel alsof een guru mij zit te vertellen dat ik het beter kan doen, maar eerder alsof een goede vriendin me advies geeft.

Reizen

Ik krijg van Leven zonder een plan B zin om acuut in een vliegtuig of trein te stappen, en op avontuur te gaan. Door de schrijfstijl van Cook straalt het enthousiasme van de pagina’s af. Of het nou gaat om surfen in Frankrijk, snowboarden in de Alpen of helpen op een boerderij in Australië. Zelf denk ik al snel ‘maar’, en of het wel handig/mogelijk is nu. Maar als ik iets heb geleerd van Leven zonder een plan B, dan is het dat het antwoord is: gewoon gaan! Je moet je niet laten tegenhouden en gewoon op avontuur gaan. Hierdoor sluit ik het boek met een hoop inspiratie (en een aantal linkjes van bestemmingen op mijn laptop).

Wist je trouwens dat je ook bij Cook en haar familie kan verblijven? In Åre kun je in hun guesthouse verblijven. Bekijk de website voor meer informatie hierover.

Leven zonder een plan B is niet alleen een boek óver Valerie Cook en haar reizen, maar vooral een boek vóór mij als lezer. Aan de hand van de reizen en levensgebeurtenissen leer je dat je soms ook een andere blik op zaken kunt hebben, een waardoor je misschien wel vrijer gaat denken en leven. Want is het altijd nodig om een plan B te hebben? Leven zonder een plan B heeft mij geïnspireerd om in ieder geval me wat minder zorgen te maken over de toekomst en mijn plannen daarvoor. Want ook zonder plan B kom je er wel.

Uitgeverij: Horizon

Koop het boek Leven zonder een plan B via bruna.nlDe link naar bruna.nl is een partnerlink, daar ontvang ik een klein percentage wanneer je via deze link een aankoop doet. Dit heeft geen invloed op jouw prijs.