Lief dagboek – dagboekverhalen uit de coronatijd – Simone Boogers & Marike Daverveld

Iris1425 views

2020 was een bijzonder jaar, met corona, (intelligente) lockdowns en véél minder knuffels dan normaal. Kunstenares Simone Boogers en voedingsdeskundige Marike Daverveld begonnen een creatief project. Het idee was een reizend dagboek, een waarin mensen hun verhaal schreven en het boek weer doorgaven.

Dagboekfragmenten

En dat is dus wat het is: pagina’s vol persoonlijke verhalen van mensen die hun ervaring met het coronavirus hebben opgetekend. Van kinderen die niet naar school mochten, tot triestere verhalen waarin mensen aangaven afscheid te hebben moeten nemen van familie of vrienden vanwege het coronavirus. De pagina’s zijn niet geredigeerd, de dagboekfragmenten zijn vaak handgeschreven. Dat geeft een persoonlijk karakter aan Lief dagboek.

Dichtbij en ver weg

Voor mij kwamen veel van deze verhalen dichtbij: letterlijk, want veel verhalen zijn geschreven door mensen uit Uden – waar ik vandaan kom. Je herkent namen, je kent verhalen. Maar het coronavirus kan soms ver weg lijken, het is – helaas – ook dichtbij. Het loert om de hoek als je je mondkapje af doet, het zorgt ervoor dat je (tijdelijk) thuis moet werken, of dat je kinderen nu niet naar school mogen. Je zal dus verhalen van mensen herkennen, sommige situaties kunnen lijken op de jouwe.

Lief dagboek is geen boek om te verslinden, maar wel een boek wat laat zien hoe de coronacrisis invloed heeft op individuen. Het is een gekke periode en het is niet raar om een slechte dag te hebben vanwege de situatie, en in Lief dagboek zie je dat je niet alleen bent.
P.S. wil je het boek ook lezen? Bestel via info@lief-dagboek.nl. De opbrengst komt ten goede aan Het Rode Kruis.