Little Black Book (handleiding voor werkende vrouwen) – Otegha Uwagba

Iris1636 views

Little Black Book is een handboek vol inspiratie en carrièreadviezen. De auteur Otegha Uwagba is de oprichter van Women Who; “A URL and IRL community for creative working women.” Een interessant boekje, in de lijn van Girlboss en Nice Girls Don’t Get the Corner Office.

Inspirationele vrouwen

Ieder hoofdstuk begint met de quote van een inspirationele, succesvolle vrouw. Van Maya Angelou tot Michelle Obama, deze sterken vrouwen hebben iets bereikt waar ze trots op zijn. Zo kunnen ze als voorbeeld dienen voor andere vrouwen. Ook in het allerlaatste hoofdstuk van Little Black Book komen powervrouwen aan het woord. In een vraag-en-antwoord rubriek worden onder andere onmisbare zaken en goede adviezen behandeld.

Handige adviezen

Little Black Book is vooral een praktisch handboek. Het begint met open deuren: begin op tijd op je werk, neem genoeg pauzes, schaf een werkoutfit aan. Niets nieuws, maar het is wel fijn om dit op een rijtje te hebben.
Sommige tips zijn toepasbaarder dan anderen: digitale detox tijdens werktijd is niet altijd mogelijk wanneer je werk vooral online is. Toch kan je er lering uit halen: is het wel nodig om je e-mailbox constant open te hebben staan, of kan je ook even wat minder goed bereikbaar zijn? Little Black Book is vooral super handig als freelancer in de creatieve sector. Met tips wat er op je factuur moet komen, waar je goede aanvullende cursussen kan volgen tot fijne flexwerkplekken in Nederland én buitenland.

Met de prijs van maar €9,99 voor een zakformaat boekje past dit ook makkelijk in je persoonlijke begroting met de 50/20/30 regel zoals Uwagba deze heeft opgesteld. Deze regel houdt in dat je 50% van je inkomen uitgeeft aan je vaste lasten, 20% aan onder andere aflossingen en 30% voor leuke dingen. Een boekje vol tips, niets nieuws maar wel een handig overzicht.

Dit boek heb ik ontvangen van Uitgeverij Thomas Rap. Little Black Book verschijnt op 6 september.