New AdultRecensiesRomans

Londen & Seattle (Written in the stars #2) – Alexandria Bellefleur

Iris586 views
Readalicious Londen en Seattle Alexandria Bellefleur-min

Romantiek in Seattle! Ik ben echt dol op zoetsappige romantische verhalen, en Londen & Seattle valt wel onder dat genre. Dit is het tweede boek in de Written in the stars-serie van Alexandria Bellefleur, na Elle & Darcy. Brendon, de broer van Darcy, is dol op de liefde. Hij heeft zelfs een datingapp ontwikkeld om mensen te helpen in hun zoektocht naar de ware. Maar dan duikt de beste vriendin van zijn zus Annie, op wie hij al jaren een crush heeft, op in Seattle. Maar Annie is van plan om naar Londen te verhuizen, en is niet op zoek naar liefde. Maar – je voelt het vast aankomen – de chemie valt niet te negeren.

Verwijzingen naar populaire cultuur

Nog vóór de eerste zin weet Londen & Seattle een glimlach op mijn gezicht te toveren. Het hoofdstuk start met een vraag: ‘Welk zomernummer ben jij, gebaseerd op je sterrenbeeld?’. Meerdere hoofdstukken starten met zulke vragen: een romantisch filmgebaar, of een bordspel. Deze elementen komen ook allemaal terug in het boek, waardoor het extra leuk is.
Maar de verwijzingen gaan verder dan de vragen. Brendon wil Annie voor zich winnen, en wil dit doen met grootse romantische filmgebaren. Immers, er zijn veel romantische films die zich afspelen in Seattle. Ze gaan samen in het reuzenrad, of naar een karaokebar. Maar het loopt allemaal niet zoals Brendon zich heeft voorgesteld: het echte leven is niet zoals een romantische film.

Liefde

Wanneer Brendon en Annie samen Seattle ontdekken, hebben ze het enorm naar hun zin. Ik vind het mooi hoe Londen & Seattle niet de focus legt op de liefde met enorme grootse gebaren, maar juist laat zien dat iedereen een andere liefdestaal spreekt. Annie waardeert juist het samen thuis zijn en de kleine momenten wanneer Brendon aan haar denkt. Je voelt hoe ze haar hart openstelt voor hem, en voor hem valt. Bellefleur weet deze momenten heel teder te schetsen: de innerlijke strijd van Annie, maar ook de gevoelens van Brendon en zijn twijfels hoe hij haar kan overtuigen om te blijven.

Star-crossed lovers

Brendon en Annie zijn een soort moderne star-crossed lovers. Er is meer nodig dan een crush om je hele leven om te gooien, want Annie heeft net een baan aangenomen in Londen. Maar gaandeweg blijkt dat dit niet haar droombaan of droomstad is. Zal het Brendon lukken om Annie te overtuigen om in Seattle te blijven? De moderne tijd heeft liefde veel makkelijker gemaakt, maar alle mogelijkheden die we tegenwoordig hebben, zorgen er ook voor dat het moeilijker is. Wanneer de mogelijkheden voor banen, reizen of wonen oneindig zijn: wanneer kies je er dan voor om voor de liefde te blijven, of juist te verhuizen?

Londen & Seattle heeft me betoverd – ik moest op het einde zelfs een klein traantje wegpinken. Is het romantisch? Ja. Is het soms misschien te romantisch? Ook ja. Maar heb ik er van genoten? Jazeker! Bellefleur weet de gevoelens van Annie en Brendon zorgvuldig te schetsen en je wordt zelf beetje bij beetje ook verliefd op dit boek.

Vertaler: Marijne Thomas