Máxima Zorreguieta – Moederland – Marcia Luyten

Iris730 views

Onze Koningin Máxima werd onlangs 50 jaar, reden voor een feestje! En voor een biografisch portret door Marcia Luyten, een waarbij we Máxima Zorreguieta en haar moederland beter leren kennen. Argentinië, Buenos Aires, haar familie, vrienden en haar opleiding: Luyten stipt ze allemaal aan en zet met Moederland een sterke karakterschets van een sterke koningin neer.

Achtergrondschets

Hoe belangrijk familie voor Máxima is, wordt al snel duidelijk. Al vrij vroeg in het boek is een getekende stamboom te vinden, die zelfs terugloopt tot 1777. Hiermee begint Luyten met een schets van de achtergrond van de familie: de stamboom en hoe haar roots tot stand zijn gekomen. Van haar familie tot het land Argentinië: de biografie begint met een intensieve geschiedenisles. Hiermee schetst de schrijver het land het het milieu waarin Máxima zou opgroeien, en waar ze welke normen en waarden zou meekrijgen. Op het begin betekent dit dat je regelmatig moet bladeren naar bijvoorbeeld de stamboom om alle informatie wel te kunnen stroomlijnen. Dit was niet storend, maar kon me soms wel uit het verhaal halen. De achtergrond blijft door het boek heen terugkomen: het is niet alleen een schets van de jonge Máxima, maar ook van haar moederland Argentinië.

Sterk karakter

Het karakter van onze koningin is iets waar we voornamelijk naar moeten gissen: we kennen haar voornamelijk van publieke optredens en weten niet hoe ze achter gesloten deuren is. Dit maakt het extra leuk dat Luyten wel heeft gesproken met deze mensen achter de gesloten deuren. Door middel van verhalen van mensen die dicht bij Máxima staan, wordt haar karakter duidelijk geschetst. Het wordt duidelijk dat ze een sterk karakter is: Máxima is intelligent en volhardend. Ik kreeg door het lezen van Moederland extra respect voor onze koningin. Ook haar carrière wordt uitgebreid besproken: van haar vakken op school tot haar loopbaan aan Wall Street. Het wordt duidelijk dat Máxima een hoop in haar mars heeft en hard werkt voor haar doelen, maar niet zomaar een prinsesje is voor wie alles is komen aanwaaien.

Maar het is niet alleen rozengeur en maneschijn: het wordt ook duidelijk dat ze als puber soms veel zat te kletsen in de klas, of soms chaotisch kon zijn. Hierdoor krijg je het idee dat je Máxima echt leert kennen. Dit is zeer sterk gedaan, zeker omdat Luyten haar bronnen niet zomaar prijsgeeft. Zo weet de schrijfster precies genoeg vertrouwen te scheppen om de lezer te overtuigen dat dit écht over onze koningin gaat, en haar bronnen het vertrouwen dat zij open kunnen praten. Luyten heeft dit vervolgens op een zeer begrijpelijke, verhalende manier opgeschreven, waardoor je wel wil blijven lezen.

Luyten weet met Moederland een sterkte karakterschets en achtergrond neer te zetten van Máxima, maar ook van haar land Argentinië. Voor iedereen die meer wil weten over deze vrouw die naast koning Willem-Alexander staat, en de publiekslieveling van het koninklijk huis is. Ik ben nu al benieuwd naar het tweede deel van het portret over Máxima.

Uitgeverij: De Bezige Bij