New Female Leader – Caroline Glasbergen

Iris900 views

Ambitieuze vrouwen opgelet! Wil jij (in de toekomst) leiden? Misschien op je huidige werkplek, of als je je eigen bedrijf begint? Dan moet je New Female Leader lezen. Maar ook als je geen leiderschapsambities hebt is dit boek, geschreven door Caroline Glasbergen, een eye-opener. Van opdrachten waarmee je jezelf beter kan leren kennen tot inspirerende verhalen van andere female leaders: New Female Leader is het handboek voor ambitieuze vrouwen.

Vrouwelijk leiderschap

Glasbergen start haar verhaal met wat vrouwelijk leiderschap nou eigenlijk is. En waarom noemen we het vrouwelijk leiderschap, en niet gewoon leiderschap? Vrouwen worden anders benaderd dan mannen in het dagelijks leven en hebben te maken met andere stereotypen. Een vrouw die de baas is, wordt al snel beschreven als ‘bitchy’ of andere woorden met een negatieve bijsmaak, terwijl dit bij mannen veel minder het geval is. New Female Leader leert je om te gaan met deze vooroordelen, en ze naar je eigen hand te zetten. Door bewust om te gaan met hoe andere mensen met jou omgaan, kun je een situatie anders benaderen.

Daarnaast worden ook andere belangrijke zaken besproken die op de werkvloer voorbij komen. Denk aan de vrouwenquota, of zwangerschapsdiscriminatie. Deze en andere zaken worden toegelicht door middel van anekdotes en quotes van andere female leaders. Glasbergen bouwt hiermee de fundering voor de acties die je kunt ondernemen om zelf ook een female leader te worden.

De drie C’s

De drie C’s zijn belangrijk voor de ontwikkeling van jouw innerlijke female leader: Clarity, Connection en Community. In de hoofdstukken van het deel Clarity leer je jezelf beter kennen: welke waarden zijn belangrijk voor jou? En wat is jouw talent? Bij Connection gaat het om verbinding van lichaam en geest. Van mediteren tot menstrueren, van je intuïtie volgen tot je uitspreken hoe je ergens over denkt. Het is belangrijk dat je jezelf kent, van binnen en van buiten, zodat je als leider sterker staat. In het deel Community gaat ze in op rolmodellen, maar ook je support van je team, thuis of juist van een coach. Voor de rolmodellen heeft Glasbergen meer dan genoeg voorbeelden: in de New Female Leader podcasts heeft ze vele vrouwen geïnterviewd. Door middel van een QR code, lekker makkelijk, kun je meteen een van de podcasts gaan luisteren (of kijk even op de website van New Female Leaders, hier).

Deze onderverdeling maakt dat New Female Leader een duidelijke opzet heeft. De hoofdstukken zijn niet te lang en bevatten veel quotes van inspirerende personen, waardoor het afwisselend blijft. En als kers op de taart zijn er nog twee andere C’s die in het laatste hoofdstuk geïntroduceerd worden: courage en compassion.

Vormgeving zet aan tot actie

De vormgeving van New Female Leader is prachtig: naast de gewone, reguliere pagina’s met tekst, zijn er ook pagina’s met streamers. Deze pagina’s bevatten vaak advies in een regel, en zijn eigenlijk te mooi om ‘verstopt’ te zitten in een boek. Je zou ze eigenlijk als poster moeten kunnen uitprinten en boven je bureau hangen.

Daarnaast bevat New Female Leader ook opdrachten voor de lezer. Doe bijvoorbeeld de reflectie opdracht om te weten welke waarden belangrijk voor jou zijn. Of scan een van de QR codes die verwijzen naar tests of bijvoorbeeld meditatie oefeningen. Deze extra content geeft een extra dimensie aan het boek en maakt New Female Leader een praktisch werkboek voor de ambitieuze vrouw.

New Female Leader is een interessante gids voor fans van Nice girl’s dont get the corner office en soortgelijke boeken (lees hier een artikel waarin we een aantal boeken voor ambitieuze vrouwen uitlichten). Het boek is duidelijk opgezet en ingedeeld, en door middel van de vele extra content, zoals opdrachten of verwijzingen naar podcasts, kun je hiermee ook echt zelf aan de slag. Het nieuwe handboek voor vrouwelijk leiderschap!

Uitgeverij: Lev.