KinderboekenRecensies

Noord – Marieke ten Berge & Jesse Goossens

Iris947 views

Een boek vol prachtige illustraties van de dieren uit het hoge Noorden, dat is Noord. Illustrator Marieke ten Berge heeft zelf een passie voor het Noorden, en een fascinatie voor de dieren. De combinatie van de illustraties van ten Berge en tekst van Jesse Goossens is dit een leerzaam en prachtig vormgegeven boek.

De dieren

De dieren worden vanuit de ik-persoon beschreven, met soms humoristische opmerkingen. Deze leuke schrijfwijze maakt Noord meteen wat levendiger dan een boek vol feitjes. Iedere spread bevat een paginagrote illustratie en een pagina vol informatie over een van de dieren uit het hoge Noorden. Van de jan-van-gent tot de orka: verschillende dieren komen aan de orde, ook minder bekende diersoorten.

De mens als bedreiging

In veel verhalen schemert het door in hoeverre de mens een bedreiging is voor de diersoort. Bijvoorbeeld de hermelijn die vertelt dat zijn vacht gebruikt werd voor bont, of de Noordelijke butskop, die regelmatig bij de walvisvangst het leven lieten. En de narwal, die je niet in gevangenschap kan tegenkomen en alleen in het wild, maar daar last heeft van de klimaatverandering. Hiermee weet dit informatieve boek voor kinderen ook het publiek te wijzen op het belang om deze interessante diersoorten te (blijven) beschermen tegen de mens.

Noord is een prachtig geïllustreerd en opgemaakt boek. Met de leuke schrijfwijze leer je meer over verschillende dieren: van de wetenschappelijke informatie zoals lengte en gewicht tot feitjes. Want wist je dat een ijsbeer meer kans heeft om te sterven aan oververhitting dan van de kou? Of dat een kuifpapegaaiduiker wel tot 62 visjes in z’n snavel kan vangen? Zulke mooie dieren moeten we wel koesteren.

Uitgeverij: Lemniscaat