Nu in de bioscoop! – Cory McCarthy

Iris722 views

Nu in de bioscoop! is je grootste droom en nachtmerrie: hoe zou jij erover denken als je favoriete boek wordt verfilmd? Nee erger nog: hoe zou jij erover denken als de boeken van je oma, wereldwijd bestsellers, wordt verfilmd? Iris Thorne heeft haar oma niet gekend, maar voelt iedere dag het gewicht van haar literaire nalatenschap op haar schouders. En dan gaat Hollywood een adaptatie maken van de boeken. Nu in de bioscoop is geschreven door Cory McCarthy en vertaald door Fanneke Cnossen.

Boekverfilmingen

De Elementia-trilogie van Iris’ oma wordt verfilmd en Iris en haar broertje Ryder mogen helemaal naar Ierland om bij de opnames te zijn. Dit maakt Nu in de bioscoop! erg leuk: je kijkt als het ware mee op de set van een film en hoe de crew hard werkt om het tot een succes te brengen. Je zou denken dat ze dit geweldig vinden, maar niets is minder waar: Iris wil het liefste de filmopnames laten stoppen. Dit is niet zomaar een puberale ingeving: Iris heeft haar oma nooit gekend, maar haar vader is altijd anti-Elementia geweest en zijn stem klinkt constant door in het hoofd van Iris. Ze kan, in tegenstelling tot Ryder, dus niet genieten van de Ierse omgeving of het feit dat ze op een echte set aanwezig is. Maar gelukkig kun jij dit als lezer wel: je krijgt een stiekem inkijkje in het maken van een film.

Extra leuk is dat je ook delen kan lezen van het fantasyverhaal Elementia, en dat het boek vol zit met talloze verwijzingen naar andere fantasy-reeksen. Van Tolkien’s Lord of the Rings tot Narnia of Philip Pullman’s Noorderlicht-trilogie: de klassiekers passeren de revue. Intertekstualiteit is Nu in de bioscoop! niet vreemd!

Familietrauma’s

Al snel blijkt dat Iris en Ryder geen makkelijke jeugd hebben: hun ouders zijn veel afwezig in de opvoeding, en een psychotische fan van haar oma’s boeken heeft een poging gedaan om haar broertje te ontvoeren. Iris voelt zich (te) verantwoordelijk voor haar broertje, tot op het vervelende aan toe. Maar omdat je weet waarom ze dit doet, is haar houding niet storend. Je krijgt een beetje medelijden met de Thorne-kinderen.

Maar met de Atlantische oceaan tussen de kinderen en de ouders, beginnen Iris en Ryder hun eigen mening te krijgen en hun eigen plek in het geheel te begrijpen en op te eisen. McCarthy heeft Iris’ persoonlijke ontwikkeling zeer sterk geschetst tegen de achtergrond van het filmen. Zonder de schaduw van haar vader begint Iris voor het eerst voor zichzelf op te komen als het om haar eigen mening gaat, en niet om die van haar vader. Maar als haar vader plotseling ook in Ierland staat, blijkt ook hij te leven met een familietrauma.

Tienerproblemen

Het is extra leuk dat Nu in de bioscoop! uit zoveel lagen bestaat, want naast het maken van een adaptatie en de familietrauma’s, komen ook andere tienerproblemen langs. Van het sluiten van vriendschappen tot een ontzettend lieve kalverliefde, verschillende onderwerpen komen langs en McCarthy weet zelfs alle losse eindjes aan elkaar te knopen. De persoonlijke ontwikkeling van Iris staat hierbij centraal: zij leert dat ze sterker is dan ze denkt, en dat het ook nodig is om je af te zetten van je ouders om je eigen dromen te kunnen waarmaken.

Tegen de achtergrond van een filmset weet Nu in de bioscoop! een sterk en volledig afgerond verhaal neer te zetten. Een waarin Iris leert over sterk zijn en hoe je je eigen demonen moet bevechten. Nu in de bioscoop! heeft alles: verwijzingen naar andere hele toffe boeken en films, een romantische held (of meerdere…) en een heroïne die haar eigen weg leert te bewandelen.

Uitgeverij: Best of YA
Vertaler: Fanneke Cnossen