KinderboekenRecensies

Ontdek… Dierenhuizen – Martin Jenkins & Jane McGuinness

Iris664 views
Readalicious Ontdek Dierenhuizen

Veel dieren hebben huizen, en Jenkins & McGuinness laten jou (en je kind) zien hoe dieren wonen in Ontdek… Dierenhuizen. Van dieren dicht bij huis, zoals een pluimstaartrat, tot de orang-oetang in de jungle: dit boek spreekt tot de verbeelding.

Tekst

De teksten van Martin Jenkins, vertaald door Jesse Goossens, zijn simpel en fijn om voor te lezen. De zinnen zijn soms behoorlijk lang, maar bevatten geen onnodig moeilijke woorden, waardoor het ook voor kinderen op een jonge leeftijd goed te begrijpen is. Het taalgebruik maakt Ontdek… Dierenhuizen wel meer een voorleesboek dan een boek wat kinderen zelf kunnen gaan lezen.

Illustraties

De illustraties van McGuinness zijn superzoet: vol kleur en detail zet ze de dierenhuizen neer. Ieder dierenhuis bevat een spread, waardoor er van alles te zien is. Mijn favoriet zijn de orang-oetang en de pluimstaartrat: vooral bij die tweede kun je blijven kijken naar de illustratie. Het huisje zit vol verschillende spulletjes, maar de illustratie blijft in balans.

Ontdek… Dierenhuizen is een prachtig prentenboek om (voor te) lezen. De verschillende dierenhuizen worden goed geportretteerd, en zijn heel verschillend, waardoor je meteen wat leert over verschillende dieren.

Uitgeverij: Lemniscaat
Vertaler: Jesse Goossens