Op alle fronten – Clarissa Ward

Iris458 views
Op alle fronten - Clarissa Ward - Readalicious

Oorlogscorrespondent Clarissa Ward vertelt in Op alle fronten over haar carrière en de reizen die ze heeft mogen maken voor haar werk. Van New York, waar ze haar roeping vond na 9/11, tot China, Beiroet en Syrië: ze is regelmatig aan de frontlinies te vinden.

Coming of age

Ward vertelt in Op alle fronten niet alleen over haar werk als oorlogscorrespondent, maar ook over haar jeugd en hoe ze haar roeping vond. Als kind groeide ze op in meerdere landen, en het wordt duidelijk hoe haar jeugd ervoor zorgde dat ze geschikt is voor het werk als oorlogscorrespondent. Door deze achtergrond krijg je een goed beeld van haar karakter en haar groei als persoon en journalist.

Op alle fronten gaat niet alleen over de conflicten in de wereld waarover Ward verslag doet, maar ook over haar eigen reactie hierop, haar eigen gedachten en gevoelens. Het is voor Ward niet alleen haar baan: het is haar roeping. Haar passie voor de journalistiek en de nood om de verhalen te vertellen straalt van de pagina’s. Dat maakt dat Op alle fronten een hele persoonlijke benadering geeft op wereldse gebeurtenissen. Hiermee heeft Ward bij mij zeker mijn ogen verder geopend voor het leed in de wereld.

Oorlog en terrorisme

In haar journalistieke carrière heeft Ward een hoop vreselijke dingen gezien. Ze vertelt over de voorzorgsmaatregelen die nodig zijn om haar werk ter plekke te doen, en over de situaties in de verschillende landen. Ze spreekt met de verschillende partijen en laat hierdoor de verschillende gezichten van de oorlog zien. Van onschuldige burgers tot de Taliban tot overheden: Ward laat iedereen aan het woord. Op alle fronten maakt duidelijk dat oorlog vaak niet zo zwart-wit is als wel eens wordt geschetst. Want als de overheid corrupt is, en verschillende partijen strijden voor de macht, kan het dat de situatie helemaal niet verbeterd. En dan?

Vrouw-zijn

Maar Ward laat ook zien wat haar positie als vrouw is tijdens haar werk. Van mannen die haar niet eens aan willen kijken tot het rekening houden met lokale gebruiken, tot haar gevoelens (over haar werk) tijdens haar zwangerschap. Ik moest onwijs lachen om de passage waar ze in Groenland ’s nachts regelmatig moest plassen vanwege haar prille zwangerschap, maar waar het zó koud was dat de fles waarin ze dit moet doen, na de eerste keer al bevroren is. Onhandig!

Meestal is Ward’s positie als vrouw helaas niet zo luchtig samen te vatten. Het wordt duidelijk hoe haar gender, bijvoorbeeld in het Afghanistan onder de Taliban, zorgt voor uitdagingen. Maar het zorgt ook voor open deuren: zoals ze aangeeft mag zij als vrouw zich wél bewegen onder de mannen én de vrouwen. En die laatste groep laat regelmatig zien hoe gastvrij en verbonden ze zijn.

(P.S. Meer weten over het Afghanistan onder de Taliban? Ik bekeek pas op NPO de serie Onze man bij de Taliban met journalist Thomas Erdbrink en deze serie is ook zéér indringend en een aanrader. Ook het boek Onze man in Teheran is van hem).

Op alle fronten is een zeer aangrijpend boek waarbij verschillende conflicten – uit het heden en verleden – een gezicht krijgen door de ogen van Ward. Haar persoonlijke aanpak, haar gevoelens en beschrijvingen van de plekken en de mensen, zorgen ervoor dat je enorm mee gaat leven. Zo laat Ward zien dat een nieuwsbericht à la “Dertien mensen omgekomen bij bombardement” veel meer is dan een headline: de menselijke kant van de oorlog gaat door Ward’s verhaal onder je huid zitten.

Uitgeverij: Uitgeverij Pluim
Vertaler: Carla Zijlemaker

Koop het boek Op alle fronten via bruna.nlDe link naar bruna.nl is een partnerlink, daar ontvang ik een klein percentage wanneer je via deze link een aankoop doet. Dit heeft geen invloed op jouw prijs.