Openbaring – Jeroen Windmeijer & Tjarko Evenboer

Iris590 views
Openbaring - Jeroen Windmeijer en Tjarko Evenboer - Readalicious

Met Openbaring heeft Jeroen Windmeijer weer een nieuwe serie én schrijfpartner op de kop getikt. Dit eerste deel van de Simon Ryevaar trilogie schrijft hij samen met auteur en cartoonist Tjarko Evenboer. Simon Ryevaar is is religieus antropoloog aan de Universiteit Leiden en gespecialiseerd in ‘eindtijdbewegingen’ – geloofsgroepen die menen dat het einde van de wereld aanbreekt. Als een bevriende archeoloog in een grot in Turkije een mysterieuze inscriptie uit het Bijbelboek Openbaring ontdekt, zet dit alles wat Simon denkt te weten op zijn kop.

Religie

In veel boeken van Windmeijer is religie een belangrijk thema. Zo ook in Openbaring – zoals je kan lezen in het dankwoord kwamen hij en Evenboer in contact en ontdekten ze een gezamenlijke interesse in o.a. het vroege Christendom. Dat is ook waar Openbaring op inspeelt: Ryevaar’s bevriende archeoloog Thomas Weissenberg ontdekt een inscriptie in een grot die wel eens een heel ander licht kan schijnen op het vroege Christendom. Religie als thema is natuurlijk ontzettend veelzijdig, maar het is knap hoe dit boek weer net een andere invalshoek heeft. Openbaring is een origineel boek over een al veel belicht thema.

Moord en mysterie

Dit betekent ook dat er vele stukken uit de bijbel geciteerd zijn in Openbaring, en er vele discussies over de bijbel, religie en de betekenis van religieuze teksten plaatsvinden tussen de verschillende karakters. Soms kunnen deze passages lang duren, waardoor een beetje de snelheid uit het verhaal wordt gehaald. De passages zijn interessant voor de achtergrond, maar het is de moord en het mysterie waarin Openbaring echt uitblinkt.

Na de ontdekking van de bevriende archeoloog, vliegt Ryevaar naar Turkije om de grot met zijn eigen ogen te zien. Maar al snel wordt Weissenberg en zijn vriend vermoord. Iemand wil kostte wat het kost de ontdekking in de grot verborgen houden, en ook Simon loopt gevaar… Deze delen van het boek zijn zó spannend en maken het een echte page-turner.

Openbaring is geschreven uit een aantal perspectieven, waaronder die van Ryevaar. Een van de andere verhaallijnen is vanuit het perspectief van Nova le Temps kennen, een journaliste die onderzoek doet naar The Bride, een sekte met een charismatische leider. Maar wanneer Nova dieper graaft, blijkt de leider van de sekte minder onschuldig te zijn dan hij lijkt.

Al snel wordt Nova bedreigd en geïntimideerd om te stoppen met haar onderzoek. Is ze nog wel veilig? En waar zal haar verhaallijn aan die van Ryevaar gelinkt worden? Ook is er nog de verhaallijn van de huurmoordenaar, waardoor je als lezer vaak meer weet dan Ryevaar en le Temps. Soms zou je ze het liefste waarschuwen! Door de korte hoofdstukken en wisselende perspectieven is het tempo van Openbaring hoog.

Puzzelstukjes

Langzaam wordt duidelijk wat Ryevaar en het onderzoek van le Temps met elkaar te maken hebben. De thriller zit fascinerend in elkaar en zonder al te veel weg te geven – de puzzelstukjes passen weer héél goed in elkaar. Sommige zaken zijn inkoppertjes, maar andere puzzelstukjes kunnen je zeker verrassen.

Openbaring is een zeer sterk eerste deel in deze nieuwe trilogie. Met weer een interessante nieuwe invalshoek op het Christendom en religieuze teksten weet het boek te fascineren. De combinatie met de moorden, het mysterie en het onderzoek naar de sekte zorgen ervoor dat je met ingehouden adem blijft lezen. Ik ben weer heel benieuwd naar het volgende deel!

Uitgeverij: Xander Uitgevers