Optimistische woede: fix het seksisme in de literatuur – Fixdit

Iris888 views
Optimistische woede Fix het seksisme in de literatuur Manifest - Readalicious

Hoeveel boeken van vrouwen heb jij gelezen afgelopen jaar? En hoeveel boeken heb jij gelezen van schrijfsters van kleur of met een niet-witte achtergrond? Als ik spreek voor mezelf: met de man-vrouw verhouding in mijn leeslijst zit het wel goed, maar de diversiteit kan beter. En laten we dan maar vooral niet beginnen over de leeslijst op scholen, die voornamelijk vol staat met witte, mannelijke schrijvers (al is daar steeds vaker commentaar op). Fixdit, een collectief van 11 vrouwelijke schrijfsters, schreven dit manifest over de ongelijke positie van vrouwen in de literatuur.

Vrouwen in de literatuur

Vrouwen worden in de literatuur altijd minder gewaardeerd dan mannen. Denk aan ‘het vrouwenboek’ en hoe daar over wordt gepraat. Of het ‘Mathilda effect’ waarbij “gedachten toegeschreven aan mannen worden door mannen én vrouwen beoordeeld als kwalitatief hoogstaander, innovatiever en belangrijker.” Fixdit legt uit waarom vrouwen minder worden gewaardeerd in de literatuur, maar voor mij is dit verhaal weinig vernieuwend. Ik had graag nog meer diepgravend onderzoek gelezen over dit onderwerp, maar het manifest Optimistische woede: fix het seksisme in de literatuur is eerder een goed startpunt.

Diversiteit

Maar er wordt ook gepraat over diversiteit. De leeslijst is niet alleen overwegend mannelijk, maar ook overwegend wit. Er wordt gesproken over schrijvers en personages van kleur en het belang daarvan. De auteurs in het manifest schrijven over hun eigen ervaringen als schrijver van kleur, en hoe dit zorgt voor vooroordelen en soms ook rare vragen. Ook hierbij wordt je als lezer aan het denken gezet.

Het manifest Optimistische woede: fix het seksisme in de literatuur is een mooi startpunt voor wanneer je bewuster wil worden van wát je leest. Je gaat door dit manifest nadenken over je eigen ‘leeslijst’, waardoor je hopelijk bewuster nadenkt om meer werken van een vrouw te lezen. Maar het is vooral een startpunt, dus ga daarna verder met je zoektocht! In het manifest worden meerdere andere onderzoeken en boeken genoemd, zoals Dit is geen vrouwenboek van Corine Koolen (Lees hier mijn recensie van Dit is geen vrouwenboek) en een lijst met feministische literatuur. Zo kun je je blik nog verder verbreden! En om het manifest te quoten:

“Dus ik zou zeggen: lees eens wat meer vrouwen, en verruim zo je horizon.”

#leeseenvrouw

Uitgeverij: De Geus