Over vijf jaar – Rebecca Serle

Iris715 views
over vijf jaar

Denk jij te weten hoe je leven er over vijf jaar uit ziet? Advocate Dannie Kohan denkt van wel, maar in Over vijf jaar weet Rebecca Serle (vertaald door Hi-en Montijn) toch Dannie’s voorspelling op losse schroeven te zetten. Want gaan de komende vijf jaar echt zo gebeuren zoals ze verwacht, of toch niet? Over vijf jaar is hartverscheurend en blies me van m’n sokken!

Plannen

Dannie leeft voor cijfers, en wanneer ze een sollicitatiegesprek heeft voor haar droombaan, zegt haar vriend tegen haar ‘Natuurlijk krijg je de baan. Dat staat nu eenmaal op je do-dolijst.’ Dit is veelzeggend over het karakter van Dannie. Ze doet alles volgens boekje, en wijkt niet graag af van haar plan. Dus wanneer ze voorspelt hoe haar leven er over vijf jaar uit ziet, weet Dannie het antwoord wel. Maar dan valt ze in slaap, en die nacht droomt ze dat ze wakker word in een ander appartement, met een andere ring om haar vinger en naast een andere man. Het is dezelfde nacht, maar dan vijf jaar later: 15 december 2025. Dit kan natuurlijk niet waar zijn?!

Dannie volgt altijd haar plan, en haar cijfers. Het is haar houvast, en ondanks dat het haar een beetje irritant maakt, voel je ook met haar mee. Ze is gedreven en gaat altijd achter haar doelen aan. Het is natuurlijk niet voor niets dat ze afgestudeerd is als advocate en in New York bij haar droombaan op sollicitatiegesprek mag komen. Maar ambitie is bewonderingswaardig, maar soms gaat ze er heel erg in op.

De mysterieuze man

Dannie is al heel lang samen met David, haar vriend. Maar er is geen sprake van vurige passie, het is meer een gemakkelijke verstandhouding. Ze begrijpen elkaar, maar verder leven ze langs elkaar heen. Ze zijn verloofd om te gaan trouwen, maar de bruiloft komt er maar niet van. Als lezer hoop je dat de mysterieuze man in de toekomst haar nieuwe liefde zal zijn, dat ze over 5 jaar gelukkig verloofd of getrouwd is met deze vreemdeling. Maar dan loopt het verhaal toch anders dan verwacht. De mysterieuze man is de nieuwe vriend van haar beste vriendin Bella. Hoe moet dat nou aflopen?

BFF’s

Liefde kent vele vormen: ook liefde voor je vrienden is heel belangrijk. In Over vijf jaar laat Serle dit zien door de liefde tussen Dannie en Bella duidelijk naar voren te laten komen. Hiermee wist Serle een gevoelige snaar te raken: het verhaal krijgt een krachtige plottwist. Want was die droom wel echt een droom? En was het wel wat het leek? Serle verbaast en ontroerd, ze wist me zelfs tot tranen te roeren. Het verhaal neemt een hartverscheurende wending en ik kon Over vijf jaar niet meer wegleggen!

Over vijf jaar is een vijf sterren-roman. Serle weet zeer verrassend uit de hoek te komen, en waar je misschien eerst wat moet wennen aan Dannie, gun je haar al het geluk van de wereld. Over vijf jaar laat zien dat het leven onvoorspelbaar en soms hartverscheurend is, met recht een onvergetelijk boek.

Uitgeverij: Uitgeverij Cargo
Vertalers: Hi-en Montijn