Poeslief – Melinda Metz

Iris946 views

Macgyver is terug in dit derde boek van Melinda Metz: Poeslief. Alle crazy cat ladies verzamelen: dit boek wil je lezen (met een spinnende kat op schoot). Eerder recenseerde ik het eerste deel Hartendief op pootjes al, en in dit deel vindt Mac vijf moederloze kittens. Hij kan niet anders dan voor ze zorgen tot hij een geschikt baasje voor ze heeft gevonden, maar Mac heeft het ook druk met het zorgen voor de mensen in zijn geliefde buurt.

Een warm bad

Ondanks dat het twee jaar geleden is dat ik Hartendief op pootjes las, voelde Poeslief als een warm bad. We zijn weer terug in Storybook court, en de karakters uit eerdere boeken komen voorbij. Ze worden wel weer (deels) geïntroduceerd, zodat ik niet de neiging heb om eerdere delen erbij te pakken omdat ik het even niet kan volgen. Je zit weer zo in het verhaal!

Mac en de rest van de buurt

Het perspectief wisselt van Mac, de kat, naar verschillende personen uit Storybook court. Hierdoor krijg je verschillende perspectieven van het verhaal mee, en blijft het verhaal lekker afwisselend. Wel onhandig is dat de overgang van het ene naar het andere perspectief visueel niet zo duidelijk is, waardoor ik soms de bladzijde omsla en plotseling vanuit een ander perspectief lees, zonder dit te verwachten.

Mysterie

Maar het is niet allemaal koek en ei in Storybook court. Er worden diefstallen gepleegd waarbij er kostbare spullen gestolen worden bij meerdere bewoners. Politieagenten Erik en Kait gaan op onderzoek uit, en ondanks dat dit slechts een van de verhaallijnen is, zorgt het wel voor een klein beetje mysterie in Poeslief. Is het weer Mac die op dieventocht is? Of toch iemand anders?

Cupido

Maar Mac, de kleine cupido, is ook een koppelaar pur sang. Of het nou draait om een nieuw baasje voor een van z’n kittens, of een mens die een partner nodig heeft: Mac weet raad. Zo ook voor politieagent Erik, die een oogje heeft op iemand uit Storybrook court. Maar de vorige keer is zijn hart gebroken, dus hij vindt het moeilijk om zichzelf open te stellen…

Metz doet het weer: met Poeslief zet ze een leuk gemêleerd gezelschap van personages neer, die allemaal zó echt voelen. Met een vleugje mysterie, romantiek en een hoop kattenkwaad is Poeslief een heerlijke roman , ook voor niet-kattenliefhebbers.

Vertaler: Ingrid Zweedijk