PoëzieRecensies

De vrouw die van Picasso bleef houden – Julia Blackburn

Iris1708 views
De vrouw die van Picasso bleef houden

Pablo Picasso was een markant figuur, en hij spreekt tot de verbeelding. Maar wie was Marie-Thérèse Walter eigenlijk? Ze was zeventien toen ze Picasso ontmoette, en werd zijn minnares. De vrouw die van Picasso bleef houden zijn gedichten uit haar perspectief over haar verliefdheid voor de kunstenaar, geschreven door Julia Blackburn.

Vorm

De vrouw die van Picasso bleef houden bevat 42 gedichten, geïllustreerd door Jeffrey Fisher. Wanneer je zijn werk opzoekt, lijkt zijn weer ook geïnspireerd te zijn door Picasso zelf (bekijk hier). De gedichten zijn relatief kort, maar wisselen wel in lengte (tussen de 1 en 3 pagina’s). Hierdoor leest de bundel fijn weg. De gedichten zijn erg beeldend, waardoor je voor ogen krijgt wat Blackburn wil laten zien.

Verhaal

De gedichten vertellen het verhaal van Marie-Thérèse Walter. Ze was een minnares van Picasso, en in de verhalen leer je hoe zij elkaar leerden kennen en hoe hun relatie zich ontvouwde. Het is knap dat Blackburn in zo weinig tekst een vrij scherp beeld weet te schetsen van de relatie. De gevoelens van Marie-Thérèse worden duidelijk geschetst en ik word hierdoor nieuwsgierig: wie was deze vrouw precies?

Schilderijen van Picasso

Blackburn had ook duidelijk de collectie van Picasso voor ogen toen ze de gedichten schreef, ze verwijst ook bijvoorbeeld in gedicht 22. ‘Schilderij’ naar een schilderij van Marie-Thérèse in de rode leunstoel (zie hieronder). Omdat ik zelf een minder grote kenner ben van zijn werk, zou het voor mij een toevoeging zijn geweest als er bij de gedichten ook stond naar welk kunstwerk het verwees.

Blackburn heeft met De vrouw die van Picasso bleef houden een interessante dichtbundel neergezet die smaakt naar meer (informatie) over Picasso en Marie-Thérèse. De illustraties van Fisher zijn een mooie aanvulling op de tekst en het geheel is een fijne bundel.

Uitgeverij: De Bezige Bij
Vertaler: Paul van der Lecq