Stillhouse Lake – Rachel Caine

Iris1225 views

Wat als je er op een dag achter komt dat je man – waarmee je al jaren gelukkig getrouwd bent – een seriemoordenaar is? Gina Royal is een introverte huisvrouw, maar door toeval wordt het geheime leven van haar man als seriemoordenaar onthuld. Gina begint opnieuw en neemt een andere naam aan, maar blijft het doelwit van stalkers. En dan wordt er vlakbij een lichaam gevonden…

Gina vs. Gwen

Het leven van Gina Royal valt in puin in de proloog van Stillhouse Lake, waar ze ontdekt dat haar man een geheim tweede leven heeft. Interessant is dat Caine de proloog heeft geschreven in de derde persoon, en de rest van het verhaal in de eerste persoon. Het is duidelijk dat Gwen afscheid heeft genomen van haar vroegere leven als Gina. De ontwikkeling van haar karakter als timide huisvrouw naar de stoere vrouw die ze nu is, wordt meteen heel sterk neergezet.

Met het vertelperspectief van Gina/Gwen zet Caine een ander verhaal neer dan die van het slachtoffer of de detective die de moord probeert op te lossen.

Sluimerende spanning

Gwen heeft zich gevestigd in Stillhouse Lake en merkt dat het haar en de kinderen goed doet om een tijdje op dezelfde plek te blijven. Maar al snel wordt het duidelijk dat het ook daar niet veilig is. Gwen leeft in constante angst dat iemand haar kinderen iets aandoet. Naast haar ex-man, die haar en de kinderen bedreigt, zijn er ook stalkers en internettrollen die denken dat ze iets te maken had met de moorden van haar man. Caine introduceert hiermee een belangrijk thema, want hoe gaat de maatschappij eigenlijk om met de partner en familie van iemand die een ernstig misdrijf heeft gepleegd?

Caine beschrijft de situatie van Gwen en de kinderen erg gedetailleerd, waardoor je een goed beeld kan vormen van de situatie. De sluimerende dreiging is voelbaar en zorgt voor kippenvel, ik kreeg tijdens het lezen van dit boek ook constant de neiging om over mijn schouder te kijken.

Met Stillhouse Lake heeft Caine een hele sterke, intense thriller neergezet. Door de eerste persoon vertelsituatie en vele details voel je mee met Gwen, en je leest de plot met een bonkend hart. De interessante plotwendingen en vele situaties waarin de lezer nerveus wordt meegesleurd in het verhaal maken Stillhouse Lake een krachtig eerste deel, en ik wil nú verder lezen in het tweede deel Killman Creek (verschijningsdatum: 7 oktober).