Roadtrip (Camino #2) – Graeme Simsion & Anne Buist

Iris720 views

Schrijversechtpaar Graeme Simsion & Anne Buist lopen zelf ook pelgrimstochten, en schreven Roadtrip over de tocht naar Santiago de Compostela. Personages Zoë en Martin krijgen in dit tweede deel, eerder werd al Camino uitgebracht over een andere pelgrimstocht, een tweede kans.

De tweede Camino

Roadtrip is het tweede deel van de Camino en het weerzien van een aantal personages uit het eerste deel. Ondanks dat ik het eerste deel niet heb gelezen, is dit niet storend. Veel achtergronden en onderlinge verhoudingen worden uitgelegd, waardoor je niet het idee hebt dat je iets hebt gemist. Integendeel – ik ben eigenlijk vooral nieuwsgieriger geworden om ook het eerste deel te gaan lezen. Maar eerst Roadtrip: laat het boek mij hard van stapel lopen?

Tempo, plot & personages

Het tempo van Roadtrip ligt erg laag, maar dit klopt gevoelsmatig ook. Een boek waarin men een pelgrimstocht te voet aflegt, zou je ook niet doorheen moeten vliegen. Roadtrip was voor mij dan ook een boek om steeds een deel te lezen en het per dag te bekijken – zoals de personages van Roadtrip ook hun pelgrimstocht behandelen.

Het is ook niet het plot wat Roadtrip drijft, maar de personages. Zoë en Martin liepen eerder samen een pelgrimstocht, maar hun langeafstandsrelatie is toch stukgelopen. Is dit een tweede kans voor hen? Ze vergezellen Camille, een oude vriendin van Zoë, en haar niet-helemaal-ex-man Gilbert. Camille is sinds kort gediagnosticeerd met MS en wil de weg uitlopen om op audiëntie te gaan bij de paus. Martin neemt onverwachts zijn dochter mee, maar zij en Zoë hebben geen klik. En ook Bernhard wandelt mee, hij maakt het zestal compleet. De onderlinge relaties tussen de personages zijn complex en de meeste hebben een lange geschiedenis met elkaar. Dit is een van de drijfveren van Roadtrip, en ondanks dat ik sommige personages van tijd tot tijd echt irritant vond, kon ik alleen maar hopen dat ze zichzelf en elkaar zouden vinden tijdens deze pelgrimstocht.

Wandelen

Het is een flinke prestatie: zo’n 1000 mijl wandelen. Simsion en Buist nemen je mee door verschillende landschappen: van Frankrijk naar Italië, en van de Alpen tot Toscane. De omgeving is gedetailleerd en levendig geschetst, waardoor je zelf bijna meeloopt in Roadtrip. Ik ben bijna geïnspireerd, maar naast de fysieke uitdaging, merk je dat de personages ook zichzelf flink tegenkomen tijdens de wandeling. Tijdens zo’n trip kom je tot bezinning, het voelt bijna als een religieuze of mentale reis. Het gaat in Roadtrip niet om de bestemming, maar om de reis.

Ondanks dat ik de personages van Roadtrip soms erg irritant vond, hebben ze wel m’n hart gestolen. Simsion en Buist nemen je mee door de landschappen van de Santiago de Compostela en je leert niet alleen over pelgrimstochten, maar vooral over de belangrijke vragen en beslissingen in het leven. Met precies de juiste dosering weet Roadtrip een mentale en een fysieke reis te combineren.

Uitgeverij: LS Amsterdam
Vertaler: Mariëtte van Gelder