Roadtrip – Suzanne Vermeer

Iris923 views
Suzanne Vermeer Roadtrip-min

Een roadtrip aan de Westkust van Amerika, dat is toch de ultieme roadtrip? Paula Visser en haar man Theo gaan ervoor! Maar dan komt Paula in Vegas iemand uit haar verleden tegen, en daarna verdwijnt Theo. Paula en Theo blijken allebei geheimen te hebben…

Roadtrip

Terwijl ik Roadtrip las, was ik zelf ook op een soort roadtrip. Ondanks dat het in een ander land was, was de sprekende taal van Vermeer nu helemaal perfect. Ik kon de Grand Canyon zo voor me zien, en de scène op de camping waarbij er een eland een kijkje komt nemen… De scènes zijn zo beeldend beschreven dat ik het idee had dat ik er zelf bij was!

Geheimen

Paula draagt een geheim met zich mee, en ze is bang dat het uitkomt. Ze ontvangt al weken bedreigende sms’jes van een anoniem telefoonnummer en wanneer ze in Vegas aankomt, waarschuwt een oude bekende haar dat ze misschien gevaar loopt. De sluimerende spanning wordt hierdoor goed opgebouwd tot het moment dat Theo verdwijnt. Het wordt snel duidelijk: al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel. Ook in Roadtrip weet Vermeer, net als in andere boeken van haar hand, de puzzelstukjes in een goed tempo in elkaar te schuiven. Nieuwe informatie wordt stapsgewijs bekend gemaakt aan de lezer, waardoor je hongerig bent naar meer.

Clichés

Maar Paula is wel een heel doorzichtig karakter en weet in vele clichés te trappen. Dit maakt haar minder sympathiek. Ik ben wel benieuwd wat er met Theo is gebeurd, maar ik kan weinig geduld opbrengen voor haar soms onbezonnen acties.

Actuele thema’s

Vermeer kaart een aantal zeer actuele thema’s aan in Roadtrip, waaronder racisme en politiegeweld in de Verenigde Staten. Tussen de regels door wordt duidelijk gemaakt hoezeer dit thema speelt. Dit belangrijke thema had meer uitgediept mogen worden, maar Roadtrip zal vervolgd worden: in juli komt Koraalrif uit en daarin zullen Paula en andere karakters uit dit boek in terugkomen.

Vermeer weet je met Roadtrip weer mee te nemen naar een mysterie. Ook al kom Paula mij niet helemaal bekoren, heb ik genoten van de manier waarop Vermeer een verhaal weet op te bouwen. Ondanks dat de verhalen niet super moeilijk in elkaar zitten, is de spanning altijd perfect gedoseerd in thrillers van Vermeer. Dat maakt het extra knap: deze vakantiethrillers zijn altijd heel benaderbaar voor een groter publiek. Met Roadtrip zet Vermeer weer een hele spannende vakantiethriller neer: deze moet mee in je koffer. Ik kijk stiekem alweer uit naar Koraalrif!

Uitgeverij: A.W. Bruna