Non-fictieRecensies

Surviving to drive – Günther Steiner

Iris398 views
Surviving to Drive - Günther Steiner - Readalicious

We look like a bunch of legends‘! Günther Steiner, teambaas van het Haas F1 team, staat na de Netflix-serie Drive to Survive bekend om zijn oneliners. Maar in zijn boek Surviving to drive biedt hij een inkijkje in het 2022 seizoen, en zijn visie op de races.

Persoonlijk

Surviving to drive is geschreven als een soort dagboek, waarbij de berichten voornamelijk zijn geschreven op de dagen waarop vrije trainingen, kwalificaties en races plaatsvinden. Door deze opzet, de dagboekvorm, wordt er rechtstreeks tegen de lezer gepraat. Hierdoor voel je je heel erg betrokken: je leeft mee en hangt aan de lippen van Steiner.

Door deze opzet is er een goede rode draad door het verhaal te vinden. Waar ik eerder bijvoorbeeld het boek Jack in de pits van Jack Plooij wat rommeliger vond qua opzet, is dat bij Surviving to drive helemaal niet het geval. Wanneer Steiner afwijkt van praten over de race van dat weekend, dan is deze informatie altijd te linken aan deze race of locatie. Hierdoor blijft het boek prettig om te lezen.

Autoracen

Voordat Steiner teambaas van Haas werd, werkte hij al jaren in de autosport. Hij werkte eerder bij o.a. Red Bull, en werkte met Niki Lauda samen bij Jaguar. De focus van Surviving to drive ligt echt op het afgelopen F1 seizoen bij Haas, en ondanks dat er wat persoonlijke notities voorbij komen, gaat het boek écht over F1. Soms – in wat mindere mate – vertelt Steiner ook over andere autoraces waarbij hij betrokken was.

Geen blad voor de mond

Steiner staat dus bekend om zijn hilarische opmerkingen in Drive tot survive, maar in zijn boek kan hij er ook wat van! Bijvoorbeeld wanneer hij Alonso omschrijft als “Hij is ouder dan god […] Hij is net een gelukspoppetje. Soms een chagrijnig exemplaar, maar alsnog een gelukspoppetje.” 😂

Steiner is niet bang om zijn mening te geven, al blijven de meeste andere F1 coureurs buiten beschouwing. De focus ligt op Mick Schumachar, Kevin Magnussen en Nikita Mazepin, die begin 2022 nog voor Haas zou gaan rijden. Steiner vertelt over de keuzes die hij moet maken voor zijn coureurs, maar ook wanneer hij níet tevreden is.

Ook over de issues die Steiner voor zijn kiezen kreeg toen hij afscheid moest nemen van zijn Russische hoofdsponsor worden niet geschuwd – evenals de vele opmerkingen van de oom van Mick Schumacher in de pers. Steiner durft voor zijn mening uit te komen, en Surviving to drive voelt echt als een inkijkje in hoe hij het team runt. Dit maakt het écht een F1-dagboek.

De underdog

Haas is het nieuwste F1 team en met hun kleinere budget worden ze vaak gezien als de underdog. Maar wie houdt er nou niet van een underdog? Na Surviving to drive ga je nog meer rooten voor het team van Haas – ik vond het al leuk als ze een goede race reden, maar nu helemaal. Vooral de passage waarin Steiner vertelt over de eerste pole van het team – door Kevin Magnussen in Brazilië. Ondanks dat het ook een deel geluk was, is het ook vele jaren van hard werk geweest. Dit begrijp je beter na het lezen van Steiners visie, en ik kreeg nogmaals zin om te juichen voor deze prestatie.

Conclusie

Surviving to drive biedt een kijkje in de keuken van hoe je als teambaas moet opereren. Heel interessant voor alle F1 fans, ook als je nog niet zo fan bent van Haas. Steiner is een sympathieke kerel en ik moest regelmatig lachen om zijn ongefilterde blik op zaken.

Uitgeverij: Uitgeverij Volt
Vertaler: Jasper Velzeboer
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Of bekijk het volgende Formule 1 seizoen via Viaplay. Deze link is een partnerlink, daar ontvang ik een klein percentage wanneer je via deze link een aankoop doet. Dit heeft geen invloed op jouw prijs.

Iris heeft een bachelor Engelse taal en cultuur en een master Literair Bedrijf, en heeft sindsdien diverse redactionele en marketingfuncties vervuld bij uitgeverijen van boeken en tijdschriften. Momenteel werkt ze ook tussen de boeken: op de marketing & communicatie afdeling van een bibliotheek! Buiten werktijd zit ze ook met haar neus in de boeken: van YA tot fantasy en van feelgood tot non-fictie, geen genre blijft ongelezen. Wanneer ze niet zit te lezen, rijdt ze op haar motor of staat ze graag in de keuken.