FeelgoodRecensiesRomans

The Flatshare – Beth O’Leary

Iris2206 views
The FlatShare

Toen ik onlangs in Dublin was (dat lijkt een lifetime) geleden, pakte ik in een boekhandel The Flatshare op en las ik ter plekke de eerste twee hoofdstukken. Oké oké, dit boek is dus meteen mee naar huis gegaan. Het concept van The Flatshare is vreemd, maar niet ondenkbaar. Leon en Tiffy delen namelijk niet een appartement in de meest bekende zin van huisgenoten, maar wanneer Tiffy overdag werkt, woont Leon in het appartement, en wanneer Leon ’s nachts werkt, woont Tiffy er. Leon en Tiffy delen dus ook hetzelfde bed, maar ze hebben elkaar nog nooit ontmoet. Hoe zal dat lopen?

Huisgenoten/bedpartners?

Iedereen die ooit met huisgenoten heeft gewoond, weet dat het soms aanpassen is aan elkaar. Dat vind Leon ook, nadat Tiffy in zijn huis is gaan wonen en haar spullen óveral staan. Een lavalamp op de koffietafel, kussens in de vorm van een koe en óveral liggen kleren. De horror! Maar wanneer Leon en Tiffy in gesprek raken via post-its, dan voel je als lezer dat deze twee karakters waarschijnlijk wel naar elkaar zullen groeien… Want blijven Leon en Tiffy gewoon huisgenoten of worden ze écht bedpartners?

De hoofdstukken van The Flatshare zijn om en om vanuit het oogpunt van Leon en Tiffy. O’Leary heeft bij beide karakters een andere schrijfstijl aangemeten, wat ervoor zorgt dat het meteen duidelijk is wie wat schrijft.

De Ex

Maar niet alles loopt zoals het zou moeten. De ex van Tiffy, Justin, duikt een aantal keer onverwachts op. Tiffy is heartbroken van deze break-up, en wil hem graag terug. Maar haar vrienden zijn hier sceptisch over; het blijkt dat Justin haar emotioneel mishandelde. Hiermee krijgt The Flatshare een onverwachte diepere laag, een waarin emotionele mishandeling in een relatie een belangrijk thema is.

The Flatshare is een heerlijk boek om je mee te nemen naar de flat van Leon en Tiffy. Iedereen die ooit met huisgenoten heeft gewoond zal moeten lachen om de herkenbare situaties, maar O’Leary geeft in The Flatshare ook een serieuze boodschap mee over emotionele mishandeling.

Uitgeverij: Quercus Publishing