The Hate U Give – Angie Thomas

Iris5049 views

Wauw, laat ik deze recensie beginnen met ‘wát een boek’. Ik had hoge verwachtingen van The Hate U Give, de debuutroman van Amerikaanse rapper Angie Thomas. Geïnspireerd door de Black Lives Matter beweging schreef ze dit kleurrijke boek dat niet alleen leest als een trein, maar stipt ze ook belangrijke hedendaagse onderwerpen zoals racisme aan.

Twee werelden

Starr Carter leeft in twee werelden. Ze woont in een zwarte wijk, maar volgt haar lessen aan een peperdure, voornamelijk blanke school in de suburbs. Dit is zeker geen onbekende situatie voor de auteur, die zelf in een interview verklaarde ook zo geleefd te hebben:

When I first wrote [The Hate U Give], I started it as a short story while I was a senior in college. At the time I was like Starr: I lived in a mostly black, poor neighborhood, but I was attending a mostly white private college here in Mississippi. Every day I would make this ten-minute drive from home to school, and in those ten minutes I went between two completely different worlds.

bron

Starr houdt deze werelden strikt gescheiden, maar de balans is zoek wanneer ze na een feestje wordt aangehouden met haar beste vriend Khalil. Door een misverstand schiet de politie-agent hem neer, terwijl Khalil en Starr geen wapen bij zich hadden. Er zijn veel vragen over de dood van Khalil, en de vragen komen uit beide werelden. Maar ze kijken beide met een andere tint naar het verhaal, en Starr is de enige die kan vertellen wat er écht gebeurd is. Maar is ze moedig genoeg om het op te nemen tegen de vooroordelen en haar mond open te doen?

Actualiteit

Het verhaal van Thomas is heel actueel en daardoor een must-read voor iedereen. Weet je nog in 2014, toen een politieman de ongewapende Mike Brown neerschoot in Fergusson? Of heb je iets meegekregen van bijvoorbeeld de situatie in Portland, waar de politie een ongewapende donkere man heeft neergeschoten afgelopen februari? THUG is niet zomaar een boek, het is een verhaal dat zich momenteel afspeelt in onze wereld. Starr voert je mee in haar kant van het verhaal, waardoor zulke incidenten een stuk meer gaan leven in de ogen van een buitenstaander. Thomas creëert een realistisch beeld van de impact dit soort incidenten.

Starr als ster van het verhaal

Maar een kracht van dit boek is dat het niet alleen laat zien hoe Starr worstelt met de grote verschillen tussen haar twee werelden, maar ook de kleine dingen. Haar blanke vriendin, die geen idee heeft hoe racistisch haar opmerkingen over komen. Haar relatie met haar oom, een belangrijk vaderfiguur in haar leven. Juist in die dingen weet Thomas het boek wat lucht te geven, waardoor het niet te zwaar wordt. Starr steelt niet alleen de show als een moedige jonge vrouw, maar ook als doodnormale tiener, en je krijgt sympathie voor haar.

THUG is een zeer indrukwekkend boek en goed geschreven. Voor mij was het geen boek om in één ruk uit te lezen, maar meer een boek waarbij ik ook de huidige situatie ging opzoeken en vervolgens de halve website van bijvoorbeeld Black Lives Matter zat uit te pluizen. The Hate U Give zet je aan het denken en is een must-read.