New AdultRecensiesRomans

The Spanish Love Deception (De Spaanse liefdesleugen) – Elena Armas

Iris1806 views
De Spaanse Liefdesleugen - Uitgeverij Rainbow - Elena Armas - Readalicious recensie

Ik hoorde zoveel leuke dingen over The Spanish Love Deception (Nederlands: De Spaanse liefdesleugen) dat ik ‘m niet kon laten liggen in de boekhandel. En boy, dit boek is de hype waard!

De benodigde date

Catalina Martín heeft een date nodig voor de bruiloft van haar zus in Spanje. De kleine leugen van haar Amerikaanse vriend is uit de hand gelopen, en de hele familie wacht vol smart – inclusief Catalina’s ex-vriend en zijn verloofde. Maar het grote probleem: Catalina heeft helemaal geen vriend, laat staan een date voor de bruiloft. Ik krijg meteen The Wedding Date-vibes van de plot – deze film is niet voor niets een romcom klassieker, dus dat belooft wat goeds!

Catalina heeft nog 4 weken om een date te vinden wanneer haar collega Aaron Blackford aanbied om mee te gaan van New York naar Spanje. Er is alleen één probleem: Catalina kan hem niet uitstaan. De enemies-to-lovers-trope is een bekend fenomeen in romantische literatuur en films, en The Spanish Love Deception weet deze goed in te zetten. Want – spoiler alert – je gelooft toch niet dat je kan doen alsof iemand je vriend is zonder ook maar enige gevoelens hierbij te krijgen? En zeker niet wanneer de volgende trope wordt ingezet: there-is-only-one-bed. En die moeten Catalina en Aaron natuurlijk delen. En dan hebben we het nog niet gehad over de fake-boyfriend, office-romance, of de vele andere veelvoorkomende tropes die worden ingezet. Armas weet precies de juiste clichés in te zetten – en de foute te vermijden – wat The Spanish Love Deception alleen maar sterker maakt.

Book boyfriend

Voor de lezer is het al snel duidelijk dat Aaron een reden had om zich aan te bieden als date. Hij zegt precies de juiste dingen en speelt de rol van vriendje wel héél overtuigend. Hij is de perfecte book boyfriend: zonder te vragen doet en zegt hij de juiste dingen tegen Catalina. En ohja, hij lijkt ook nog eens op een nerdy Clark Kent. Toch blijft zij lang in de ontkenning: dit is toch allemaal nep?

De romantiek wordt langzaam maar zeker opgebouwd, waardoor je helemaal in het verhaal wordt gezogen. Het is soms frustrerend hoe blind Catalina is voor de waarheid: je ziet toch wel dat hij helemaal hotel-de-botel van je is? Maar gezien de drama die Catalina heeft meegemaakt met haar ex, is het logisch dat ze niet meteen naar het altaar rent. Maar de slow burn is real: pagina voor pagina weet Aaron het hart van Catalina te veroveren.

Seksisme en misogenie

Maar onder al deze romantiek en humoristische situaties weet Armas een belangrijk thema aan te stippen. Op kantoor krijgt Catalina constant vervelend commentaar van haar collega Geralt omdat ze een vrouw is, en ze moet zonder ervaring een groot evenement organiseren, omdat ‘vrouwen goed zijn in feestjes’.

Maar dit is niet de enige keer dat vooroordelen en seksisme voorbij komt. Toen Catalina samen was met haar ex-vriend, was er een scheve machtsverhouding: hij was haar docent. Ondanks dat ze beide volwassen waren en de relatie wederzijds was, kreeg Catalina er vervelende opmerkingen over – en werd haar ex niets kwalijk genomen. Hij nam zelfs afstand van haar, omdat hij niet wilde dat dit zijn reputatie zou schaden. Dus wanneer Catalina gevoelens begint te krijgen voor Aaron, is ze meteen bang voor een herhaling van de situatie. Op een subtiele manier kaart Armas tussen de luchtigheid van The Spanish Love Deception een belangrijk thema aan.

Hou je van zwijmelwaardige romans met perfecte vriendjes? Dan is The Spanish Love Deception wat voor jou! Natuurlijk tikt het verhaal de ene na de andere cliché aan, maar zijn dit niet voor niets clichés? De chemie tussen Catalina en Aaron is zo goed geschreven dat je zou willen dat het boek nog 100 pagina’s langer zou duren.

Uitgeverij: Simon & Schuster UK
In het Nederlands uitgebracht als De Spaanse liefdesleugen en nu beschikbaar als pocket bij Uitgeverij Rainbow.

Koop het boek The Spanish Love Deception via bruna.nl. De link naar bruna.nl is een partnerlink, daar ontvang ik een klein percentage wanneer je via deze link een aankoop doet. Dit heeft geen invloed op jouw prijs.