Beach read (Toen winter zomer werd) – Emily Henry

Iris914 views
Toen winter zomer werd Readalicious-

Ik heb echt een zwak voor een fijne roman, en Toen winter zomer werd valt zéker in die categorie. January is een hopeloze romanticus en schrijfster van romans, maar ze heeft een writersblock. August is een serieus literair schrijver, maar ook hij kampt met een writersblock. Ze sluiten een weddenschap af om in elkaars genre te schrijven. Maar er wordt niemand verliefd – beloofd.

Favoriete trope

Oké – dus we gaan daten, maar we doen eigenlijk alsof, en dan worden we niet verliefd. Je weet natuurlijk hoe dat afloopt – deze veelvoorkomende trope is een heerlijke reden om Toen winter zomer werd te gaan lezen. Om August te leren denken als een romanticus, neemt January hem mee op dates. Ze gaan bijvoorbeeld naar een drive-in bioscoop (classic) en line-dancen! Ik moet een beetje denken aan De falling in love montage bij deze klassieke dates.

Maar wat echt leuk is, is de interactie tussen January en August. Hij is weer zo’n book boyfriend waar je jaloers op bent, maar door zijn flaws lijkt hij wel net een mens van vlees en bloed. De dialogen zijn heerlijk om te lezen en maakten me regelmatig aan het (glim)lachen. Henry weet zeer realistische karakters te scheppen met hun eigen achtergrond en persoonlijkheid. Ook donkere onderwerpen worden niet geschuwd: familiegeheimen en trauma’s maken de personages nog gelaagder. Deze combinatie van luchtige dates en serieuzere onderwerpen zorgen ervoor dat Toen winter zomer werd heel verrassend is.

Seizoenen

Nog iets waar ik weg van was: de titel is Toen winter zomer werd. De personages, January en August – zijn als tegenovergestelde seizoenen. Daarnaast hebben hun namen wat te maken met de kalender (en dus ook een beetje met de seizoenen). En dan gaan ze in elkaars genre schrijven. Dus de romantische winter-January gaat serieus-literair-Augusts schrijven, en andersom. Dan past de titel toch wel héél erg perfect bij het boek? De Engelstalige titel is Beachread maar zeg nou zelf, de Nederlandse titel is toch leuker? Ik ben fan, dik pluspunt voor de vertalers en redacteuren!

Toen winter zomer werd is een heerlijke beachread. Het heeft precies de juiste dosis romantiek en ontwikkeling van de personages om niet té zoetsappig te worden. En de donkere onderwerpen en trauma’s uit het verleden worden niet té heftig – het boek is perfect in balans. En wat denk jij: zou het einde van dit boek lijken op een happy end zoals January zou schrijven, of zou het een wat minder gelukkig einde zoals dat van August zijn?

Uitgeverij: The House of Books
Vertaler: Carla Hazewindus-Schipper, Anna Post Uiterweer en Ellis Post Uiterweer.