Together We Burn – Isabel Ibañez

Iris224 views
Together we burn - Isabel Ibanez - Readalicious

Denk je aan Spanje, dan denk je aan flamencodansen en stierenvechten. In Together We Burn is de traditie van stierenvechten íets anders: er wordt namelijk gevochten met draken! Zarela Zalvidar is de dochter van een flamencodanseres en een drakenvechter. Maar wanneer het noodlot toeslaat in de arena, is ze vastbesloten om haar familienaam hoog te houden…

Spanje en stierenvechten

Together We Burn ademt Spanje: de vele Spaanse zinssnedes, de beschrijvingen van de flamencodansen van Zarela’s moeder, de arena’s… Ik kreeg meteen het gevoel dat ik zelf in een Spaanse stad rondwandel. Maar Ibañez heeft het verhaal een twist gegeven: in plaats van het stierenvechten zijn er gevechten met draken. Deze eeuwenoude traditie heeft vele tegenstanders. De voor- en tegenargumenten van het drakenvechten worden duidelijk verwoord, waardoor je niet met één blik naar de gevechten kan kijken. Zarela aanbidt haar vader en zijn kunst van het drakenvechten, maar is het wel een kunst of is het dierenmishandeling? Deze discussie woedt ook rondom het stierenvechten in het hedendaagse Spanje, wat Together We Burn nog wat interessanter maakt.

Ongeluk of sabotage?

Maar op een avond breekt er chaos uit: de draken weten meerdere mensen, waaronder de vader van Zarela, te verwonden. Er zijn veel slachtoffers en Zarela begrijpt niet hoe dit kon gebeuren. Maar het lijkt geen ongeluk: was er opzet in het spel? De spanning in het boek loopt op en je wil graag weten: wie heeft dit op zijn geweten? Iemand probeert de Zalvidar familie te saboteren, maar Zarela laat dit niet gebeuren.

Zarela is koppig en vastbesloten haar familienaam te redden. Dus ze verzint een plan: ze zal zelf de arena instappen en met de draken vechten. Dus ze gaat op zoek naar draken, én een Dragonador die haar de kneepjes van het vak kan leren. Zarela gaat recht op haar doelen af en is zo’n fijn karakter om te lezen: you go girl!

Enemies-to-lovers

Ontmoet Arturo Díaz – hij moet Zarela leren hoe ze in de arena overleeft. Vanaf de eerste ontmoeting is dit enemies-at-first-sight, maar je voelt de onderhuidse spanning al sidderen. Met kleine hints leer je als lezer dat de knappe Arturo toch meer met Zarela doet dan ze wil toegeven. Tijd voor een fijne enemies-to-lovers? De samenwerking begint stroef, maar door het (gedwongen) samenwerken, lijken de karakters voor elkaar warm te lopen… Ik hóu van deze slow burn romance tussen de draken. Together We Burn weet overtuigend de romantische relatie tussen de karakters op te bouwen op een manier waar ik van hou!

Het verhaal moet even op gang komen, maar al snel kun je niet anders dan rooten voor Zarela. Ze is zo’n fijn karakter! Together We Burn is een fijne mix van Spaanse tradities en fantasy, met een beetje romantiek. Ik droom weg naar de Spaanse flamencodansen en arena’s. Een heerlijk boek, en een keer een wat andere vibe dan anders. Recomendado!

Uitgeverij: Wednesday Books