Tussen twee vuren (Magic Kingdom #1) – Laura Diane

Iris351 views
Tussen twee vuren (Magic Kingdom 1) - Laura Diane - Readalicious

Ga mee naar Disney World: ‘The Most Magical Place on Earth’. Maar niet voor Ayla. In het jaar 2038, nadat een orkaan het zuiden van Florida heeft verwoest, wordt Ayla met duizenden anderen opgevangen in een van de parken van Walt Disney World. Maar haar verblijf daar is verre van magisch… Tussen twee vuren is een Disney-minded dystopian YA geschreven door Laura Diane.

Gevaar

Ayla verblijft in het Polynesian Resort, maar wanneer je begint met lezen in Tussen twee vuren, val je meteen mídden in de actie. Er is een brand in het resort en Ayla en de andere tijdelijke bewoners moeten vluchten voor de vlammen. Ayla besluit het water in te gaan en een poging te doen om te zwemmen naar het Magic Kingdom, aan de andere kant van het meer.

Maar ook aan de andere kant van het meer is het gevaar niet geweken. Er is onrust in het park: er is te weinig voedsel en er breken regelmatig kleine relletjes uit. Ayla gaat op onderzoek uit: wat is er aan de hand? Waarom wordt er tegen de mensen in het park gelogen? Door je steeds kleine stukjes informatie te geven weet Diane het boek constant interessant te houden.

Personages

Ondanks dat je meteen in het verhaal valt, leer je de personages snel kennen. Ayla sluit vriendschappen in het Magic Kingdom, en deze vriendschappen voelen aan als familie. Zoals Memphis en Zia, die haar meteen wegwijs maken in het park – of Flora, die zich als een soort moeder om de kinderen bekommert.

Omdat ze haar familie is verloren, voelt Ayla zich soms eenzaam. Haar vrienden zijn ook allemaal familieleden verloren en ze kunnen elkaar steunen. Hierdoor wordt het thema rouw regelmatig aangekaart – alle personages gaan op een andere manier om met hun verlies. Maar ook thema’s als geestelijke gezondheid en autisme komen voorbij – Diane heeft ervoor gezorgd dat haar karakters heel multidimensionaal zijn geschept. Daarnaast is er ook nog plek voor wat romantiek – Ayla heeft een oogje op een van de jongens die ze ontmoet in het park. De personages zijn een van de sterkste punten van Tussen twee vuren: ik sluit ze meteen in mijn hart.

Disney

Ondanks dat ik nooit in Disney World ben geweest, schrijft Laura Diane zo beeldend dat ik het gevoel heb dat ik zélf in het park rondloop. Het park, de kastelen, de attracties: ik zie alles zó voor me. Maar niet alleen de locatie is Disney – heel Tussen twee vuren ademt Disney! Het boek zit zo vol easter eggs, zoals wanneer Ayla een “straatrat” genoemd wordt, of grapjes over appels poetsen. Ook lopen er regelmatig karakters rond in outfits waarvan ik denk ‘Is dat niet van…?’

Dit maakt Tussen twee vuren extra speciaal. En extra leuk (ik hou hiervan) is dat alle easter eggs ook achterin het boek staan in een lijst. Dit zorgde voor nog wat ‘oh ja’-momentjes! Tussen twee vuren is zo één grote cross-over waar Disney-fans helemaal blij van worden.

Met Tussen twee vuren heeft Laura Diane me heel nieuwsgierig gemaakt naar haar andere boeken. De vlotte schrijfstijl en de easter eggs waaruit blijkt dat er héél goed is nagedacht over alle aspecten van het boek laten zien dat ze veel in haar mars heeft. Door de cliffhanger voelt het verhaal wat onaf: er zijn nog zo veel losse eindjes. Er mocht van mij nog wel méér gebeuren. Maar goed nieuws: onlangs liet Laura Diane op haar Instagram weten dat het vervolg Tussen twee werelden waarschijnlijk vanaf juni in de winkels ligt! Daar kijk ik dus enorm naar uit, want ik ben heel benieuwd hoe dit verhaal verder gaat.

Uitgeverij: Clavis Young Adult

Koop het boek Tussen twee vuren via bruna.nl. De link naar bruna.nl is een partnerlink, daar ontvang ik een klein percentage wanneer je via deze link een aankoop doet. Dit heeft geen invloed op jouw prijs.