FantasyNew AdultRecensies

Uit bloed en as (Blood and Ash #1) – Jennifer L. Armentrout

Iris1139 views
Readalicious Uit bloed en as

Poppy is de Maagd van het koninkrijk Solis en is gebonden aan allerlei regels. Maar dan ontmoet ze een wachter die haar hoofd op hol brengt, en Poppy begint te twijfelen aan haar goddelijke bestemming. Uit bloed en as is een high fantasy boek vol romantiek, spanning en gevechten. Uitgeverij Zomer & Keuning heeft zelfs een prachtige limited edition uitgegeven met sprayed edges, een boekenlegger en fanart op de schutbladen. De binnen- en buitenkant van dit boek zijn een aanwinst!

Verantwoordelijkheid

Poppy leeft een sober leven: ze mag niet worden aangeraakt, ze mag geen vrienden hebben, ze mag niet tegen mensen praten, niemand mag haar gezicht zien, en meer. Haar plicht aan de goden en de toekomst van Solis rust op haar schouders, maar Poppy is ongehoorzaam. Ze houdt zich regelmatig niet aan de regels, bijvoorbeeld door vriendschap te sluiten met haar wachter, of sluipt stiekem het kasteel uit. Ondanks deze kleine daden van verzet, weet Poppy niet beter dan dat ze op een dag zal vertrekken naar de hoofdstad om aan haar plicht aan de goden te voldoen, immers: het koninkrijk rekent op haar.

Haar kleine daden van verzet zijn een reden voor de lezer om dol te zijn op Poppy. Immers: ze wil geen slechte dingen doen, ze wil gewoon leven. Daarnaast komt het regelmatig naar voren dat ze een groot hart heeft en graag zorgt voor de mensen om wie ze geeft. Haar karakter wordt heel sterk geschetst en omdat Uit bloed en as verteld wordt vanuit het perspectief van Poppy, leef je volledig met haar mee. Het is goed voor te stellen voor lezers – het komt een beetje over alsof Poppy aan het puberen is. Maar het gaat van kwaad tot erger…

Door een noodlottige gebeurtenis heeft Poppy een nieuwe lijfwacht nodig, en hier wordt Hawke geïntroduceerd in het verhaal. Het is vanaf het begin duidelijk dat de twee personages voor elkaar zullen vallen: is er een groter cliché te vinden dan de bad boy en de maagd? Desondanks is dit niet storend, omdat Armentrout de scènes en dialoog tussen de personages goed uitwerkt. De chemie tussen de personages is zeer goed neergezet, en het verhaal neigt op sommige momenten ook naar New Adult. Ik weet niet of ik dit een goed of slecht punt vind – het verhaal op zichzelf had deze scènes niet nodig om te laten zien hoe de chemie tussen Poppy en Hawke in elkaar zit.

Maar dan blijkt Hawke niet helemaal eerlijk te zijn geweest over zijn verleden en motieven. Kan Poppy hem wel vertrouwen? Je wordt als lezer een paar keer op het verkeerde been gezet, maar Armentrout geeft ook subtiele hints door het verhaal heen, waardoor je als lezer toch geïntrigeerd bent.

High fantasy

Uit bloed en as heeft wat Veronica Roth’s Carve the Mark-achtige vibes. In deze high fantasy laat Armentrout zien wat haar sterke kracht is: het scheppen van een wereld. Verschillende volken, rituelen en de omgeving, waaronder een bos wat is bedekt met botten en bloed: het is duidelijk dat de worldbuilding goed op orde is. Daarnaast zijn er regelmatig plotwendingen waardoor je wel móet blijven lezen – ik ben oprecht boos geworden toen iemand vond dat ik misschien even moest stoppen met lezen. Dit is geen boek om even neer te leggen!

Uit bloed en as is een verslavend verhaal met precies de juiste dosis romantiek en fantasy. De spanning wordt goed opgebouwd, en het is duidelijk dat er een sterke wereld is opgebouwd voor de verhalen die nog komen. Ik kijk enorm uit naar het volgende deel!

Uitgeverij: Zomer & Keuning
Vertaler: Jeannet Dekker