Unlikable – Lotte van den Noort

Iris411 views
Unlikeable - Lotte van den Noort - Readalicious

Londen, 1889. Er is een nieuwe, nóg gruwelijkere ripper: Junior R. Wat is zijn motief? Na het succes van Unsinkable, een Titanic-hervertelling, duikt Lotte van den Noort in de wereld van Victoriaans Londen en Jack the Ripper. Ik was héél nieuwsgierig na haar pitch op Paagman’s Turning Pages event, dus ik kon me niet inhouden en zette het boek bovenaan op mijn TBR.

Jack the Ripper

Unlikable speelt zich af in 1889, een jaar na de moorden van Jack the Ripper. Junior R. is de nieuwe moordenaar voor wie iedereen bang is. Hij vermoord en mutileert jonge dames en het wordt sterk afgeraden voor vrouwen en kinderen om de straat op te gaan. De moorden zijn al begonnen voordat je de eerste pagina van het boek openslaat, waardoor het verhaal meteen spannend is.

Het perspectief wisselt tussen de moordenaar Junior R. en Eleonora Prime. De hoofdstukken vanuit Junior R. geven je een luguber inkijkje in het hoofd van de moordenaar. Eleonora verhuist tijdelijk naar Kennington, zodat haar vader de renovaties aan het huis ongestoord door kan laten gaan. Eleonora, haar broer en haar vader verblijven tijdelijk bij de familie Clifton. Maar bij haar eerste ontmoeting met Felix, de zoon des huizes, probeert hij al haar het leven zuur te maken…

Victoriaanse tijd

Het is te merken dan van den Noort onderzoek heeft gedaan naar deze gebeurtenissen en de tijdsgeest. Tussen de regels van het verhaal door lees je over de rol van vrouwen in die tijd, hoe vriendschappen tussen vrouwen er uit konden zien, en de algehele gedragsregels. Maar Unlikeable is ook vooruitstrevend: om Junior R. in de val te lokken, verkleed een van de mannen zich als vrouw, en ook is er duidelijk romantische spanning aanwezig tussen twee heren.

Genre

Unlikable laat zich niet vangen in een enkel genre, want naast de spannende thriller-achtige verhaallijn van Junior R., is er ook een meer romantische verhaallijn. Felix, de onweerstaanbare maar egoïstische zoon des huizes weet toch meer los te maken bij Eleonora dan ze wil toegeven. Hun romance doet me denken aan Daphne en de hertog in Bridgerton, maar minder spicy. Eleonora worstelt met haar gevoelens voor Felix en vindt het moeilijk in te schatten wat zijn intenties zijn.

Maar de verhaallijn van Eleonora bevat veel meer dan romantiek: het gaat ook over vriendschappen, familiebanden, de rol van de vrouw in de Victoriaanse tijd – het is knap hoe bondig van den Noort al deze onderwerpen weet te bevatten. Zonder iets of iemand tekort te doen krijg je een behoorlijk goed beeld van Eleonora’s personage en haar situatie, waardoor je goed met haar kan meeleven.

Unlikable is een fijne historische roman vol interessante facetten, met een zeer spannende twist in de vorm van Junior R. De combinatie van spanning en een Bridgerton-achtige romance zorgen voor een veelzijdig boek. Door de meeslepende schrijfstijl wordt je meteen in het boek gezogen, en vooral de tijdgeest en veelzijdigheid van het boek wist me te vangen.

Uitgeverij: Hamley Books