Vamps: vers bloed – Nicole Arend

Iris426 views
Vamps, vers bloed - Nicole Arend - Readalicious

Welkom op VAMPS, de eliteschool voor vampiers. De nieuwe eerstejaars zijn de kinderen van nobelprijswinnaars, CEO’s, eigenaars van goudmijnen en andere elite. Behalve Dillon: hij is niet rijk en al helemaal geen vampier. Toch? Dillon blijkt nog een hoop te moeten leren: over vampiers en over zichzelf.

Kostschool

Oké ieder boek waarin jongeren op een kostschool zitten, wordt vergeleken met Harry Potter. Zo ook Vamps: vers bloed. Maar ik kreeg hier wel écht Harry Potter-vibes van – vooral het deel waarin twee teams een soort opdracht moeten voldoen. Ik moest zo denken aan Toverschool Toernooi van Harry Potter and the Goblet of Fire!

En dan kunnen we meteen een tweede YA-trope afvinken: the chosen one. Dillon dacht dat hij geen vampier was, maar hij blijkt niet alleen een vampier te zijn – zijn bloed blijkt heel krachtig en speciaal te zijn. Dit, én het feit dat Dillon als mens is opgegroeid, maken hem een buitenbeentje tussen alle rijke vampieren van oude bloedlijnen. Vamps: vers bloed zit vol YA-tropes, waardoor de vergelijking met andere YA-romans niet heel vergezocht is.

Tieners

Op de eerste pagina’s worden de klasgenoten van Dillon in een vlot tempo geïntroduceerd. Je leert ze snel kennen: van zijn kamergenoot Jeremiah tot zijn rivaal Bram. Het is voor Dillon moeilijk wie hij kan vertrouwen. Omdat je het verhaal vanuit zijn perspectief leest, zit je als lezer ook volop mee te speculeren. Zijn zijn vrienden wel wie hij denkt dat ze zijn? Maar naast het gedoe van vampier-zijn, zijn het ook gewoon tieners met luide feestjes, rivaliteit om een meisje en íets te veel shots in een kroeg.

Gevaar

Dillon heeft zijn moeder niet gekend, maar zij blijkt van een sterke bloedlijn te komen, waardoor hij is toegelaten tot Vamps. Dillon begint dus met een achterstand op zijn klasgenoten, maar langzaam nemen zijn krachten toe. Door de vele wendingen wordt je snel in het verhaal gezogen, bijvoorbeeld wanneer Dillon wordt verkozen als Favoriete Vampier. Niet iedereen is het hiermee eens, en dit zorgt voor wat rivaliteit tussen klasgenoten. Maar de tegenstand groeit niet alleen bij zijn klasgenoten: machtige vampiers willen Dillon van school laten halen. En als dat niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks… Het blijkt gevaarlijker te zijn op de school dan Dillon in eerste instantie dacht.

Vamps: vers bloed is een spannende, interessante YA over vampiers met een hoop knipogen naar de oude mythes: van het slapen in een doodskist tot de gebitjes zodat je hoektanden niet zo opvallen. Een vlotte YA vol bekende tropes, maar met snelheid en spanning waardoor je blijft lezen. Vamps: vers bloed is en mix van Harry Potter en Wednesday-vibes.

Uitgeverij: Uitgeverij De Fontein
Vertaler: Marriela Manfré