Van Chanel naar flanel – Marijke Vos

Iris1380 views
Van Chanel naar Flanel

Wanneer je je rijke verloofde voor het altaar achter laat, wat doe je dan? In Van Chanel naar Flanel vlucht Jennifer naar haar oom Charlie in Canada, zodat ze even op adem kan komen en haar gedachten op een rijtje kan zetten. Maar in Canada krijgt ze niet de rust die ze hoopt te vinden…

Familie

Wanneer ze vlucht van de bruiloft, krijgt Jennifer hulp van haar grote (soms criminele) zus. Ze besluit een ticket te kopen naar haar favoriete oom, maar wanneer ze in Canada aankomt blijkt haar oom Charlie nogal veranderd door de jaren heen… Hij wordt ‘Mad Charles’ genoemd en er is niets over van de vrolijke oom die Jennifer kent.

Ze is vastbesloten om hem te helpen. Charlie komt eerst vooral over als een nukkige oude man, maar Vos heeft hem een ontroerend achtergrondverhaal gegeven, waardoor het duidelijk wordt waarom Charlie zo veranderd is. Je krijgt sympathie voor de oude man. Langzaam weet Jennifer zijn vertrouwen te winnen, om een glimp van haar oude favoriete oom op te vangen.

Van Chanel naar flanel is een romantisch boek met een weinig verrassend plot, maar dat maakt helemaal niets uit. Jennifer vlucht vanaf het altaar en het boek begint heel sterk – met haar luide en duidelijke ‘Nee’.

Maar ook in Rainbow Lake, Canada, wonen (knappe) mannen. Vooral de sheriff Branson weet wat bij Jennifer los te maken, en wat je verwacht gebeurt al – er ontstaat een romance. De knappe sheriff is goed beschreven, waardoor je meteen zelf een beeld vormt van deze love interest. Ik smolt meteen voor de sheriff door de combinatie van zijn ruige look (en motor!) in combinatie met zijn zorgzame karakter.

Maar Terence geeft zich niet zomaar gewonnen en blijft bellen. Het is duidelijk dat hij geen schijn van kans meer maakt, maar hoe zit het eigenlijk met die leuke hoofdredacteur van de plaatselijke krant?

Mysterie

Gelukkig weet Vos deze roman toch nog een verrassend aspect te geven door een mysterie dat in het dorp speelt. Een stier is verdwenen op een boerderij. Jennifer gaat op onderzoek uit, maar stuit op iets heel anders… En ook de hoofdredacteur van de krant laat niet het achterste van zijn tong zien, wat spookt hij allemaal uit? Dit mysterie zorgt ervoor dat de roman afwisselend romantisch en spannend is, waardoor het niet alleen om de romantische clichés draait.

Al met al is Van Chanel tot flanel een heerlijk boek met een hoog tempo. Ondanks dat het een aantal clichés bevat, heeft Vos toch verrassende elementen aangebracht. Van Chanel tot flanel is een heerlijk boek voor op de bank met een dekentje.