Verboden terrein – Louise Kennedy

Iris681 views
Verboden terrein - Louise Kennedy - Readalicious-min

Ierland, jaren ’70 – een tijd waarin de politieke situatie onrustig was. Tegen de achtergrond van deze politieke onrust valt de jonge Cushla Lavery voor de oudere, getrouwde advocaat Michael Agnew. Qua status en klasse staan ze mijlenver uit elkaar – is hun liefde opgewassen tegen deze druk van buitenaf?

Verboden terrein staat op de shortlist van de Waterstones Debut Fiction Prize 2022, is een Observer debut novelist for 2022 en BBC Radio 4 Book at Bedtime – en Nederlandse vertaling van Uitgeverij Pluim ligt sinds vandaag in de winkels!

Verboden liefde of politiek verhaal?

Verboden terrein intrigeerde me meteen: de cover en de flaptekst lieten me denken dat dit een voornamelijk politiek verhaal is, maar de quotes op het boek gaan over een liefdesverhaal. En het boek had al snel allerlei nominaties binnen, dus ik werd extra nieuwsgierig. Tegen de achtergrond van de politieke onrust in Ierland starten Cushla en Michael een affaire. Verboden terrein is geen feelgood roman waarvan je knikkende knieën krijgt en waar ze nog lang en gelukkig leven: het is de achtergrond waartegen de affaire zich ontvouwt wat de lezer geboeid houdt.

Katholiek vs. protestant

Kennedy weet de tijd en plaats, Ierland, jaren ’70, perfect te vangen. Cushla is onderwijzeres en werkt regelmatig in de kroeg van haar broer. Al op school is het duidelijk hoe de verhoudingen in elkaar zitten: een van de jongens uit haar klas, Davy, valt buiten de boot bij zijn klasgenoten. Davy’s vader is katholiek, zijn moeder is (geconverteerd) protestants, en ze wonen in ‘de verkeerde wijk’. Davy’s vader wordt het slachtoffer van een aanval – een van de vele incidenten die zich voordoen. Het is zelfs zo erg, dat de kinderen van de klas iedere dag moeten beginnen met vertellen wat ze in het nieuws hebben gezien. Het is onmogelijk om de politieke situatie te negeren.

In de kroeg leert Cushla de advocaat Michael kennen, en ze beginnen een affaire. Cushla is katholiek en Michael is protestants, maar hun verschil in geloof wordt alleen duidelijk wanneer ze met andere mensen zijn. Ze hebben te maken met scheve blikken vanuit hun omgeving, maar deze blikken hebben meer te maken met hun religieuze achtergrond dan met het feit dat Michael al getrouwd is. Met het verhaal van Cushla zet Kennedy geen eenzijdig verhaal neer: het maakt juist duidelijk dat de grenzen zo subtiel zijn.

De katholieken en protestanten staan lijnrecht tegenover elkaar, maar eigenlijk zijn het allemaal maar gewone mensen. Het is de buitenwereld die met een schuin oog kijkt naar de ‘ander’, zonder te beseffen dat ze eigenlijk hetzelfde zijn. Dit wordt regelmatig duidelijk gemaakt in het taalgebruik, bijvoorbeeld wanneer Cushla’s moeder zegt dat “een van ons het heeft gedaan”. Cushla lijkt overal vrij onbevooroordeeld in te gaan, maar ook zij kan niet ontsnappen aan het wij-zij denken.

Levensecht

De karakters in Verboden terrein zijn zo levensecht neergezet dat je het idee hebt dat je met Cushla in de klas staat, en je mee Davy kan troosten. De conversaties zijn doorspekt met emotie en je voelt met de karakters mee. Of dat je ook van de ene naar de andere buurt rijdt, en tegengehouden wordt door de politie of militairen. Verboden terrein leest alsof je dáár bent: in Ierland in de jaren ’70. De proloog en epiloog, die zich beide afspelen in 2015, zorgen ervoor dat je het boek niet kan loslaten: je kan niet ontsnappen aan Kennedy’s scherpe blik.

Ik ben oprecht onder de indruk van Verboden terrein: wat een indrukwekkend boek! Kennedy weet de plaats en tijd zo scherp te schetsen dat Verboden terrein onder je huid kruipt en je nog lang zal bijblijven.

Uitgeverij: Uitgeverij Pluim
Vertaler: Sandra Boersma en Leen Van Den Broucke