PoëzieRecensies

Voor als je stuk bent – Schiavone

Iris564 views
Voor als je stuk bent - Schiavone

Ik was nog helemaal niet bekend met Schiavone en haar werk, dus toen ik dit boek voorbij zag komen op Instagram was ik erg nieuwsgierig naar Voor als je stuk bent.

Vorm

De poëzie van Schiavone is terug te vinden in verschillende vormen. Van reguliere gedichtvormen (alhoewel, er zijn zó veel vormen van dichten, bekijk deze begrippenlijst maar eens), tot pagina’s die meer lijken op een woordzoeker uit de krant. Of juist gedichten die doorgestreept zijn, pagina’s die meer lijken op een kort verhaal/column of juist foto’s van de auteur. Deze afwisseling maakt Voor als je stuk bent een heel divers boek.

Depressie en andere taboes

Meerdere gedichten in Voor als je stuk bent gaan over depressie. Hiermee kan Schiavone een taboe doorbreken: immers is depressie nog steeds geen onderwerp waar heel open en bloot over wordt gesproken – al wordt dit wel beter. Ze laat de gelaagdheid zien van mentaal in de knoop zitten, maar ook dat het mág. En dat is een hele belangrijke boodschap. Maar ook andere heftigere onderwerpen komen voorbij, zoals in ‘Raak me niet aan’: het verhaal van een vrouw die wordt lastiggevallen door een taxichauffeur, of huiselijk geweld. Op een luchtige toon weet Shiavone heftige onderwerpen aan te kaarten, en dat maakt Voor als je stuk bent een zeer impactvol boek.

Voor als je stuk bent is een sterk en kwetsbaar boek waarin heftigere onderwerpen niet worden geschuwd. Toch lijkt er op verschillende pagina’s ook licht door de duisternis te breken en is de toon luchtig en voorzichtig optimistisch. Ik wil een van de gedichten die heel veel indruk op mij maakte graag met jullie delen:

Gelukkig

Soms moet je doen wat je moet doen,
terwijl het je niet gelukkig maakt.