Waarom Emma mijn favoriete Austen-boek is

Iris2195 views

Emma van Jane Austen is een prachtige klassieker, en Uitgeverij Rainbow heeft de roman uitgegeven in een mooi nieuw jasje. Dat is natuurlijk het perfecte excuus om Emma te herlezen (plus dat er in 2020 een nieuwe filmadaptatie van Emma uitkomt natuurlijk). En alhoewel Elizabeth Bennet leuk is, is Emma Woodhouse toch mijn favoriete personage van Austen. Waarom? Lees verder!

Plot

Emma Woodhouse is ervan overtuigd dat de liefde niet voor haar is weggelegd. Wel bemoeit ze zich graag met de relaties van anderen. Haar goedbedoelde pogingen om haar nieuwe vriendin Harriet te koppelen hebben onverwachte gevolgen als ze in een aantal ongemakkelijke situaties belandt en plotseling zelf verliefd wordt.

Zelfredzaam

‘Jij bent de enige die over jouw eigen geluk kan oordelen.’

Emma is een zelfredzaam karakter. Haar moeder is op jonge leeftijd overleden, dus ze woont bij haar vader en ze heeft niet veel kennissen van haar eigen leeftijd. Ze moet voor haar vader zorgen en is behoorlijk onafhankelijk. Wel is ze een tikkeltje naïef, maar niet op een vervelende manier. Emma weet hoe ze haar eigen boontjes moet doppen en dit maakt haar een interessant karakter.

Emma wil niet trouwen

‘Dat ik beminnelijk ben, Harriet, is absoluut niet voldoende reden voor mij om te trouwen. Ik moet andere mensen beminnelijk vinden, ten minste één andere persoon. En niet alleen ga ik op dit moment niet trouwen, maar ik ben allerminst van plan om dat later wel te doen.’

Emma ziet geen noodzaak om te trouwen, en is hierin een van de weinige personages van Austen. Emma komt namelijk uit een welgestelde familie, en anders dan de andere personages van Austen heeft zij geen huwelijk nodig om haar financiële positie te handhaven. Dit was bijzonder in de tijd van Austen, waarin vrouwen geacht werden om te trouwen.

Maar dat Emma zelf niet wil trouwen, betekent niet dat ze niet haar vriendin Harriet kan koppelen aan welgestelde jongemannen. Dit zorgt voor grappige situaties in Austen’s roman.

Clueless en andere adaptaties

Nog niet klaar met Emma na het lezen van deze versie van Uitgeverij Rainbow? Bekijk een van de adaptaties! De film Clueless is een van mijn favoriete adaptaties, en na het kijken van deze film vond ik Emma nóg leuker. Deze film speelt zich niet af in de tijd van Austen, maar in de jaren 90. De jonge Cher (Emma) is het populairste en rijkste meisje van school. Wanneer de nieuwe leerling Tai op school komt, bekommert Cher zich meteen om haar. Maar wanneer Tai steeds populairder wordt, en Cher’s stiefbroer Josh opduikt, komt Cher tot het inzicht dat ze haar prioriteiten misschien moet verleggen…

In 2020 komt er weer een nieuwe film uit van Jane Austen’s Emma, maar wel weer een uit de Regency periode. Ik ben erg benieuwd naar de film, bekijk de trailer alvast hier: