Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld? – Dr. Julie Smith

Iris550 views
Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld - dr Julie Smith - Readalicious

Therapie in een boek. Dat is de korte samenvatting van Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld? Therapeut dr. Julie Smith – ook bekend als TikTok-therapeut – geeft in dit boek praktische tips voor in het dagelijkse leven – rechtstreeks uit haar therapiepraktijk.

Problemen

Waar heb je last van? De hoofdstukken van Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld? zijn ingedeeld op verschillende problemen: angst, stress, onzekerheid en meer. Maar om de problemen te begrijpen, kan ik het aanraden om het boek van kaft tot kaft te lezen – zo steek je het meeste op van Smith. Deze alledaagse problemen kunnen heel mild zijn: iedereen kan wel eens stress ervaren of angstig zijn. Het is juist heel normaal om niet altijd geweldig, blij en gelukkig te zijn, maar het is de kunst om je eigen valkuilen te leren kennen, en niet te blijven hangen in een negatieve spiraal. Daar kan niemand mij dit eerder verteld? zeker mee helpen.

Praktisch

Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld? is geen vervanging voor reguliere therapie, maar eerder een aanvulling of een mooi startpunt voor mensen die handvatten zoeken om met hun valkuilen om te gaan. De hoofdstukken staan vol praktische tips en eindigen met een korte samenvatting – de kracht van herhaling. Ook zijn er regelmatig oefeningen, waarbij je zelf wat kan opschrijven of nadenken over je eigen situatie en valkuilen. Maar het is geen handboek: dit is geen in-tien-stappen-af-van-je-probleem. Het zijn tools voor in je gereedschapskist – behoorlijk letterlijk – die je kan gebruiken om beter om te gaan met problemen. Denk bijvoorbeeld aan meditatie bij stress.

Persoonlijk

Smith zet haar verhalen kracht bij door te vertellen over persoonlijke situaties. Zoals in het hoofdstuk ‘Angst’, waar ze zelf aangeeft hoogtevrees te hebben, wat haar belemmerde bij het beklimmen van de Toren van Pisa. Door dit soort verhalen voel je je gesterkt – je bent niet alleen! Sowieso is praten over mentale gezondheid de laatste jaren veel normaler geworden, dus Smith haakt hier goed op in.

Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld? staat vol praktische huis-tuin-en-keuken-tips. Het is zeker geen vervanging voor therapie, maar kan goede ondersteuning bieden bij alledaagse problematische situaties. Het boek gaat je niet helpen bij een burn-out, maar wel bij het begrijpen van je stress van bijvoorbeeld een belangrijke presentatie op je werk. Je hoogtevrees verdwijnt niet, maar je leert wel handvatten om om te gaan hiermee. Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld? kan het duwtje in de rug zijn die je nodig hebt om kleine problemen aan te pakken.

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Vertaler: Marja Kooreman
Dit boek heb ik gewonnen bij @ilonaslevenbijls. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.