Waarom we huizen bouwen – Renée Kapitein

Iris1135 views

Anna moet alwéér verhuizen. Ze gaat van de ene naar de andere tijdelijke woning. Maar dan ontmoet ze Bor, en wordt ze verliefd. Bor kampeert op een parkeerplaats, zodat hij een kavel kan kopen. Anna en Bor zijn onafscheidelijk, en gaan samen het huis bouwen. Waarom we huizen bouwen laat aan de hand van Anna zien onder welke druk van de maatschappij we staan.

Je moet…

‘Je moet je fiets laten maken. En je tanden poetsen, en nieuwe tandpasta kopen en ook een nieuwe tandenborstel of eigenlijk moet je een elektrische van de tandarts. […] Sowieso moet je geld opzij zetten, voor als je wasmachine kapot gaat of je fiets. Of als je een paar maanden niet kunt werken en voor later. Vooral voor later. Denk vooral ook aan later. […]’

Zo begint de proloog van Waarom we huizen bouwen, en dit gaat nog even door. Meteen laat Kapitein zien onder welke druk we staan, wat we moeten regelen, hoe we ons zouden moeten gedragen, wat we zouden moeten doen. En dan begint hoofdstuk 1, waarin Anna zich realiseert dat ze haar fiets had moeten maken.

Huizen en verhuizen

Het is meteen duidelijk dat de situatie in de proloog op Anna slaat, maar ik vond het ook heel herkenbaar. Binnenkort moet Anna weer haar huis uit, dus ze moet weer op zoek naar een woning. Maar ze ontmoet Bor, en ze gaan samen in de caravan wonen tot hun huis klaar is. Kapitein woonde zelf tijdens en na haar studie in 14 huizen, dus ze weet waar ze het over heeft. Dit is te merken, want Waarom we huizen bouwen voelt heel authentiek.

Bouwen en groeien

De caravan is de vlucht uit de werkelijkheid, maar ook Anna kan niet vluchten voor haar verantwoordelijkheden. Het leven komt met verantwoordelijkheden en Kapitein schetst sterk het karakter, en vooral de ontwikkeling, van Anna. En met het huis groeit ook Anna. Na alle huizen van andere mensen, moet Anna nu zelf beslissingen gaan maken over hún huis, over háár huis. Ondanks dat het volwassen worden van Anna gepaard gaat met belangrijke thema’s, weet Kapitein dit vlot te brengen. Het tempo van Waarom we huizen bouwen is hoog.

Kapitein weet met Waarom we huizen bouwen op een luchtige manier te laten zien onder welke verantwoordelijkheden we gebukt gaan. Wie herkent het niet: een vergeten tandartsafspraak, ohja je moet nog met je fiets naar de fietsenmaker, had ik eigenlijk wel een verjaardagskaartje verstuurd naar die jarige vriendin… De druk is hoog, maar Kapitein weet dit met een knipoog te brengen. Met Waarom we huizen bouwen zet ze een heel sterk debuut neer.

Uitgeverij: Ambo Anthos