Wabi sabi – Francesc Miralles & Héctor García

Iris637 views

Wabi sabi is waarschijnlijk een term waar je nog niet vaker van hebt gehoord. Wabi sabi is een eeuwenoude filosofie dat je geluk pas bereikt door zaken te aanvaarden zoals ze zijn. Héél kort gezegd is het de Japanse wijsheid van imperfectie. Heel lang gezegd? Dat kunnen Francesc Miralles en Héctor García een stuk beter dan ik. Dit boek is een must-read voor perfectionisten en mensen die streven naar het ultieme geluk.

Onvolmaakt

Streef jij ook naar perfectie? Wil je alles tot in de puntjes uitvoeren? Volgens Wabi sabi is dat helemaal niet nodig. Een belangrijke les is dat “dingen zijn zoals ze zijn, niet zoals we zouden willen dat ze zijn”. Het boek hield mij een behoorlijke spiegel voor over het streven naar perfectionisme. Want wordt je daar gelukkiger van? Miralles en García claimen van niet. Ook omdat onvolmaaktheid niet iets is waar je naar kan streven, maar iets wat is.

In het heden leven

En zo leert Wabi sabi mij meteen de volgende les, namelijk die van in het heden leven. Want wanneer je altijd maar bezig bent met het nastreven van een doel, vergeet je soms om je heen te kijken en te genieten van de natuur. Dit is meteen ook een belangrijk item van wabi sabi: de natuur. Miralles en García geven ook tips, zoals het lopen van een rondje door de natuur om tot jezelf te komen. In Wabi sabi kunnen we van deze Japanse wijsheid leren, zoals García zelf ook heeft gedaan. Wabi sabi heeft een persoonlijke touch wanneer de auteur vertelt over hoe hij zijn levensstijl omgooide en minimalistisch ging leven.

Wabi sabi houdt je een spiegel voor over perfectionisme, over het kapitalistische hollende leven wat we leiden in de Westerse wereld. De Japanse levenswijze lijkt tegenwoordig hip te zijn, maar met de persoonlijke benadering weet Wabi sabi beter te overtuigen dan de verhalen over oude monniken in andere tijden. Dus doe de perfectionist in je een lol en koop dit boek!

Uitgeverij: Boekerij
Vertaler: Carla Zijlemaker
Dit boek heb ik gewonnen bij een winactie van de uitgeverij. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.